Adaptiivinen videopelimusiikki ja sen menetelmät
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Musiikki on tärkeä osa videopelejä. Musiikki voi vaikuttaa irralliselta, mikäli se
on liian toisteista tai epäyhdenmukaista pelitilanteen kanssa. Toisteisuutta ja epäyhdenmukaisuutta
voidaan vähentää käyttämällä adaptiivista pelimusiikkia. Adaptiivinen musiikkitoistojärjestelmä
muuntaa musiikkia pelitilanteeseen liittyvien parametrien perusteella. Adaptiivisen
musiikkitoiston avulla musiikista saadaan entistä kiinteämpi pelillinen elementti,
ja siihen voidaan sisällyttää vihjeitä pelitilanteesta. Tutkielmassa tutustutaan taustamusiikin
merkitykseen ja adaptiivisen musiikin mahdollisuuksiin. Tutkielmassa esitellään joitain
yleisimpiä adaptiivisen musiikkitoiston menetelmiä, joista kahdesta laaditaan Unitypelimoottorissa
toteutus. Niistä toista sovelletaan peliprojektiin. Music is an important element in video games. Music can seem unconnected
if it is too repetitive or does not correlate with the gameplay situation. Repetitiveness and
unconnectedness can be decreased by using adaptive game music. Adaptive music playback
system adjusts the playback according to gameplay parameters. Music can be used as a
more integral gameplay element with adaptive playback. Adaptive music can also contain
clues about the game situation. In this thesis the importance of music and the advantages of
adaptive playback are discussed. Some of the most common adaptive playback methods are
presented. An adaptive playback implementation is developed in Unity game engine using two different approaches. One of them is applied in a game project.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Haapanen, Ville (2018)Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.