Show simple item record

dc.contributor.authorKorhonen, Sauli
dc.date.accessioned2015-03-05T11:21:52Z
dc.date.available2015-03-05T11:21:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1467629
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45451
dc.description.abstractMusiikki on tärkeä osa videopelejä. Musiikki voi vaikuttaa irralliselta, mikäli se on liian toisteista tai epäyhdenmukaista pelitilanteen kanssa. Toisteisuutta ja epäyhdenmukaisuutta voidaan vähentää käyttämällä adaptiivista pelimusiikkia. Adaptiivinen musiikkitoistojärjestelmä muuntaa musiikkia pelitilanteeseen liittyvien parametrien perusteella. Adaptiivisen musiikkitoiston avulla musiikista saadaan entistä kiinteämpi pelillinen elementti, ja siihen voidaan sisällyttää vihjeitä pelitilanteesta. Tutkielmassa tutustutaan taustamusiikin merkitykseen ja adaptiivisen musiikin mahdollisuuksiin. Tutkielmassa esitellään joitain yleisimpiä adaptiivisen musiikkitoiston menetelmiä, joista kahdesta laaditaan Unitypelimoottorissa toteutus. Niistä toista sovelletaan peliprojektiin.fi
dc.description.abstractMusic is an important element in video games. Music can seem unconnected if it is too repetitive or does not correlate with the gameplay situation. Repetitiveness and unconnectedness can be decreased by using adaptive game music. Adaptive music playback system adjusts the playback according to gameplay parameters. Music can be used as a more integral gameplay element with adaptive playback. Adaptive music can also contain clues about the game situation. In this thesis the importance of music and the advantages of adaptive playback are discussed. Some of the most common adaptive playback methods are presented. An adaptive playback implementation is developed in Unity game engine using two different approaches. One of them is applied in a game project.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpelimusiikki
dc.titleAdaptiivinen videopelimusiikki ja sen menetelmät
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503051428
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2015-03-05T11:21:52Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoUnity
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright