Effects of authority: Voicescapes in children’s beliefs about the learning of English
Aro, M. (2012). Effects of authority: Voicescapes in children’s beliefs about the learning of English. International Journal of Applied Linguistics, 22(3), 331-346. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2012.00314.x
Published in
International Journal of Applied LinguisticsAuthors
Date
2012Copyright
© 2012 Blackwell Publishing Ltd. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by Blackwell.
This paper examines learner beliefs from a dialogical point of view. Drawing on
the writings of the Bakhtin circle, it sees beliefs as shared and recycled
viewpoints that are multivoiced: they echo the voices of others as well as the
voice of the speaker. A longitudinal interview study was conducted among a
group of young Finnish learners of English. The analysis of the data focused on
the voicework present in the learners’ answers: how they, on the one hand,
echoed or even repeated the voices of authority, and, on the other hand,
brought forward their own insights. The results indicate that the authoritative
voices strongly influence how the individual viewpoints are formed and
presented and may consequently also influence learner actions. Artikkelissa tarkastellaan oppijoiden käsityksiä dialogisesta näkökulmasta. Dialogisuus perustuu ns. Bahtinin piirin kirjoituksiin, ja sen valossa käsitykset nähdään jaettuina ja kierrätettyinä näkökulmina, jotka ovat moniäänisiä: niissä kaikuvat sekä toisilta haltuunotetut äänet että puhujan oma ääni. Artikkelissa esiteltävässä pitkittäisessä haastattelututkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten englannin oppijoiden käsityksiä. Analyysissä keskityttiin oppijoiden vastauksissa kaikuviin ääniin: sekä kaiutettaviin tai toistettaviin autoritäärisiin ääniin että oppijoiden omalla äänellään esittämiin näkemyksiin. Tulokset osoittavat, että autoritääristen äänien edustamat näkökulmat vaikuttavat vahvasti siihen, miten omat näkemykset muodostetaan ja esitetään, ja niillä saattaa näin olla vaikutusta myös oppijoiden toimintaan.
Publisher
Wiley-BlackwellISSN Search the Publication Forum
1473-4192
Original source
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1473-4192Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/21727873
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards multilingual competence : examining beliefs and agency in first year university students’ language learner biographies
Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)As working life across the world is increasingly multilingual, multicultural and multidisciplinary, higher education language teaching is faced with a challenge of how to prepare students for it. Many universities have ... -
‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies
Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
Speakers and doers : polyphony and agency in children's beliefs about language learning
Aro, Mari (University of Jyväskylä, 2009)Mari Aro perehtyi väitöskirjassaan 7-12-vuotiaiden suomalaislasten kielenoppimiskäsityksiin. Aro havaitsi, että heidän käsityksiinsä englannin kielen oppimisesta ja käyttämisestä vaikutti vahvasti kaksi kulttuurista totuutta: ...