Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVehviläinen, Sanna
dc.date.accessioned2015-02-10T10:21:33Z
dc.date.available2015-02-10T10:21:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationVehviläinen, S. (2014). Ongelmanratkaisua opinnäytteen äärellä - neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa. Prologi : Puheviestinnän vuosikirja 2014, 9-26
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45282
dc.description.abstractArtikkelini tarkastelee neuvomista opinnäytteen ohjauksessa. Lähden liikkeelle dilemmasta: useissa ohjauksen käytännöissä esiintyy runsaasti ammattilaisen antamia neuvoja, vaikka ohjausmääritelmissä neuvomista kehotettaisiin välttämään. Pyrin selvittämään, miksi näin on. Tarkastelen ohjauksen ja neuvomisen välistä suhdetta kokoamalla neuvoja koskevia institutionaalisen vuorovaikutuksen tutkimustuloksia erilaisissa ohjauksellisissa konteksteissa. Esitän tutkimustulosten yhteenvedon avulla koko- naisnäkemyksen siitä, mitä tehtäviä neuvot erilaisissa ohjauksellisissa tilanteissa toimittavat. Nostan esille kolme neuvojen käyttötapaa ja osoitan, että ne kaikki ovat käytössä myös opinnäytteen ohjauksessa. Opinnäytteen ohjauksessa on tarkoitus tukea ohjattavan työskentely- ja oppimisprosessia, vaikuttaa opinnäytetuotoksen laatuun ja suunnata sitä tieteellisten kriteerien nojalla. Tarkasteluni osoittaa, että neuvominen on keskeinen työskentelymuoto ja sidoksissa ohjauksen ydintehtäviin. Siinä on kuitenkin joitain riskitekijöitä ohjattavan toimijuuden kehittymisen kannalta. Pohdin runsaan neuvomisen rajoitteita erityisesti osallisuutta painottavan oppimisnäkemyksen kannalta. Tarkasteluni konkretisoi ohjauksen luonnetta toimijuutta tukevana pedagogisena työmuotona. Lisäksi se selkiyttää neuvojen ja ohjauksen ympärillä käytyä kiistelyä. Kysymys ”saako ohjauksessa neuvoa” muuntuu kysymyksiksi ”miten neuvoja käytetään ohjauksessa”, ”millaisia seuraamuksia neuvomisella voi olla” ja ”miten neuvomisen käytäntöjä voi kehittää”.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://prologos.fi/prologi/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherohjausvuorovaikutus
dc.subject.otheropinnäytteen ohjaus
dc.subject.otherneuvot
dc.subject.otherneuvominen
dc.subject.otherongelmanratkaisu
dc.subject.otherohjausvuorovaikutusfi
dc.subject.otheropinnäytteen ohjausfi
dc.subject.otherneuvotfi
dc.subject.otherneuvominenfi
dc.subject.otherongelmanratkaisufi
dc.titleOngelmanratkaisua opinnäytteen äärellä - neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502101277
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.volume2014
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright