Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen
Hähkiöniemi, M., Kauppinen, M., & Tarnanen, M. (2020). Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 212-233). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Date
2020Discipline
Suomen kieli ja kirjallisuusMatematiikka ja luonnontieteetFinnish Language and LiteratureMatematiikka ja luonnontieteetCopyright
© Kirjoittajat @ Jyväskylän yliopisto, 2020
Ilmiölähtöistä matematiikan oppimista tuetaan ja edistetään sellaisten ongelmanratkaisutehtävien avulla, joissa oppilaat saavat itse suunnitella ratkaisuaan ja tehdä sitä koskevia valintoja. Matemaattista ongelmanratkaisua voidaan tukea eri tavoin, kuten taiteen avulla. Pohdimme tässä artikkelissa ilmiölähtöistä matematiikan oppimista yleisesti sekä erityisesti pohjautuen toteuttamaamme matematiikan pedagogiikan opintojaksoon. Matematiikan pedagogiikan opintojaksolla luokanopettajaopiskelijat perehtyivät itse matemaattiseen ongelmanratkaisuun taiteen viitekehyksessä sekä suunnittelivat ja toteuttivat oppimaansa hyödyntäen kokeilutunnin perusopetuksessa.
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-7792-4Is part of publication
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimistaKeywords
Original source
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34905766
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ilmiömäistä tarjoaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, mitä ilmiölähtöinen lähestymistapa oppimiseen edellyttää oppijoilta itseltään, heidän opettajiltaan ja kouluttajiltaan sekä miten ilmiölähtöisyys voi kytkeytyä toimintakulttuuriin ... -
Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma – opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa
Kostiainen, Emma; Tarnanen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Opetussuunnitelmaa pidetään koulutuksen näkökulmasta keskeisenä dokumenttina, koska se on sekä koulutuspoliittisen että tavoitteineen ja sisältöineen opetuksen ohjauksen väline. Tarkastelemme tässä artikkelissa muutostilannetta ... -
Ilmiölähtöinen oppiminen
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ilmiölähtöinen oppiminen on yksi pedagogisista lähestymistavoista oppimiseen. Se tarjoaa mahdollisuuden yhdistää oppijalähtöisyyden, tutkivan, yhteistoiminallisen ja oppiainerajat ylittävän oppimisen. Ilmiölähtöisessä ... -
"Miten tää liittyy matikkaan?" : opettajien kokemuksia toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta ongelmanratkaisusta matematiikan opetuksessa
Karvonen, Suvi; Godin, Pilvi-Sisko (2010) -
Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
Sirén, Maarit (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin ...