Ongelmanratkaisua opinnäytteen äärellä - neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa
Vehviläinen, S. (2014). Ongelmanratkaisua opinnäytteen äärellä - neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa. Prologi : Puheviestinnän vuosikirja 2014, 9-26
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaAuthors
Date
2014Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Artikkelini tarkastelee neuvomista opinnäytteen ohjauksessa. Lähden
liikkeelle dilemmasta: useissa ohjauksen käytännöissä esiintyy runsaasti ammattilaisen antamia neuvoja, vaikka ohjausmääritelmissä neuvomista kehotettaisiin välttämään. Pyrin selvittämään, miksi näin on. Tarkastelen ohjauksen ja neuvomisen välistä suhdetta kokoamalla neuvoja koskevia institutionaalisen vuorovaikutuksen tutkimustuloksia erilaisissa ohjauksellisissa konteksteissa. Esitän tutkimustulosten yhteenvedon avulla koko-
naisnäkemyksen siitä, mitä tehtäviä neuvot erilaisissa ohjauksellisissa tilanteissa toimittavat. Nostan esille kolme neuvojen käyttötapaa ja osoitan, että ne kaikki ovat käytössä myös opinnäytteen ohjauksessa.
Opinnäytteen ohjauksessa on tarkoitus tukea ohjattavan työskentely- ja oppimisprosessia, vaikuttaa opinnäytetuotoksen laatuun ja suunnata sitä tieteellisten kriteerien nojalla. Tarkasteluni osoittaa, että neuvominen on keskeinen työskentelymuoto ja sidoksissa ohjauksen ydintehtäviin. Siinä on kuitenkin joitain riskitekijöitä ohjattavan toimijuuden kehittymisen kannalta. Pohdin runsaan neuvomisen rajoitteita erityisesti osallisuutta
painottavan oppimisnäkemyksen kannalta. Tarkasteluni konkretisoi ohjauksen luonnetta toimijuutta tukevana pedagogisena työmuotona. Lisäksi se selkiyttää neuvojen ja ohjauksen ympärillä käytyä kiistelyä. Kysymys ”saako ohjauksessa neuvoa” muuntuu kysymyksiksi ”miten neuvoja käytetään ohjauksessa”, ”millaisia seuraamuksia neuvomisella voi olla” ja ”miten neuvomisen käytäntöjä voi kehittää”.
...
Publisher
Prologos ry, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopistoISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Original source
http://prologos.fi/prologi/Metadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen
Hähkiöniemi, Markus; Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ilmiölähtöistä matematiikan oppimista tuetaan ja edistetään sellaisten ongelmanratkaisutehtävien avulla, joissa oppilaat saavat itse suunnitella ratkaisuaan ja tehdä sitä koskevia valintoja. Matemaattista ongelmanratkaisua ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
Jortikka, Heini (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään ... -
Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Rantanen, Marjanna (2018)Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ...