Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
Tämä pro gradu –tutkielma keskittyy tarkastelemaan verkostosuhteiden ja kulttuurikäsitysten merkitystä liiketoiminnassa venäläisten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten suomalaiset PK-yritykset muodostavat ja kehittävät verkostosuhteita Venäjällä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selventää miten kulttuurikäsitykset liittyvät verkostoitumisstrategioihin.
Tutkimusaineisto koostuu yhteensä yhdeksästä haastattelusta kahden eri yrityksen työntekijöiden kanssa. Molemmat yritykset ovat suomalaisia PK-yrityksiä, jotka vievät teollisia tuotteita Venäjälle. Kaikki informantit ovat päivittäin yhteydessä venäläisten verkostokumppanien kanssa. Aineiston analyysimenetelmät ovat laadullinen sisällönanalyysi sekä tapaustutkimus.
Tutkimustulokset osoittavat, että verkostoilla on tärkeä rooli liiketoiminnassa venäläisten kanssa. Erityisen tärkeää venäläisten kanssa ovat luottamukselliset henkilökohtaiset suhteet. Jotta luottamuksellinen suhde muodostuisi, suomalaisten yritysten täytyy nähdä vaivaa verkostosuhteiden luomisen ja kehittämisen eteen olemalla jatkuvasti yhteydessä venäläisiin verkostokumppaneihin sekä viettämällä aikaa näiden kanssa. Hyvät sosiaaliset taidot, oman työnsä osaaminen, venäjän kielen taito sekä tietämys venäläisestä kulttuurista ovat merkityksellisimpiä taitoja verkostoituessa venäläisten kanssa. Tulokset osoittavat myös, että venäläinen tytäryhtiö auttaa suomalaisia yrityksiä sekä verkostoitumaan Venäjälle että pääsemään yli mahdollisista haasteista, joita suomalaiset yritykset kohtaavat Venäjän markkinoilla. Tutkimustulokset kuitenkin paljastavat, että Venäjän markkinoilla on mahdollista menestyä myös ilman tytäryhtiötä, mutta tällöin verkostosuhteiden ylläpitoon ja kehittämiseen täytyy panostaa entistä enemmän.
...
This master’s thesis focuses on studying the importance of network relationships and cultural perceptions in business with Russians. The aim of this research is to find out how Finnish SMEs form and develop network ties in Russia. This study also aims at clarifying how cultural perceptions are related to networking strategies.
The empirical data of this qualitative research consists of nine personal interviews with employees of two case companies. Both case companies are Finnish SMEs that export industrial products to Russia. All the informants are daily in contact with Russian network partners. The data is analysed by using qualitative content analysis and case study methods.
The findings of this study show that networks have an important role in business with Russians. Especially important with Russians are trustful personal relationships. In order to build trustful relationships, Finnish companies need to put effort into forming and developing the relationships by constantly being in contact and spending time with Russian network partners. Good social skills, knowing the issues related to one’s own business, Russian language skills and knowledge of Russian culture are skills that have the biggest significance in networking with Russians. The findings also show that a subsidiary in Russia is important both in networking with Russians and in order to overcome possible challenges that Finnish companies face in the Russian market. However, it is possible to succeed in the Russian market without a subsidiary too, but then even more effort should be put into maintaining network relationships with Russians.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Internationalization processes of Finnish software firms : the influence of network relationships and product and the synergy between them
Mannonen, Anne (2020)Internationalization processes of small- and medium-sized software enterprises have been studied largely in terms of network relationships. The interaction between networks and product, though, has been investigated less ... -
The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
Vaulasvirta, Anton (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainväl ... -
Internationalization of Finnish digital service firms
Palkio, Lilli (2021)Globalisaation ja digitalisaation myötä palvelusektorin kansainvälistyminen on kasvanut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Lisäksi nämä edistysaskeleet ovat luoneet uusia liiketoiminta mahdollisuuksia, kuten ... -
The effect of networks to entry mode choice and the moderating role of institutions : Finnish SMEs entering Latin America
Ahokas, Unna (2021)Globalisaatio on kasvattanut yritysten kiinnostusta kansainvälistymiseen, jopa kaukaisille kohdemarkkinoille, teknologisten ratkaisujen siivittämänä. Koska pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) ovat elintärkeitä ... -
Management possibilities for interpersonal trust in a business network. Case: health-, exercise- and wellbeing markets
Hakanen, Mila; Häkkinen, Mia (Association of Business Schools Finland, 2015)Trust and business networking is a wide area of research and it has gained a lot of interest among both academics and practitioners, but only a few empirical studies exist examining interpersonal trust in a business network ...