Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta sairaalatyöyhteisössä
Koulutukseen liittyvillä harjoittelujaksoilla syntyvillä kokemuksilla on vaikutusta siihen, millaiseksi käsitykset vuorovaikutuksesta työyhteisössä muotoutuvat ja millaisia odotuksia tulevaisuuden työhön kohdentuu. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on vuorovaikutuksesta sairaalaorganisaation työyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Yhteensä haastateltiin seitsemää sairaanhoitajaopiskelijaa, joilla oli takanaan yhdestä yhteentoista käytännön harjoittelujaksoa. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin yksilöhaastattelu. Aineisto analysointiin teemoittelemalla ja teoriaohjaavuus kuvaa analyysin lähtökohtia.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden merkittävimpiä vuorovaikutussuhteita sairaalatyöyhteisössä ovat vertaissuhteet toisiin opiskelijoihin ja suhde ohjaajaan. Suhteet opiskelijakavereihin ovat tärkeitä vertaissuhteita, koska niissä sairaanhoitajaopiskelijat kokevat ymmärretyksi tulemista ja saavat tukea. Vuorovaikutussuhde ohjaajaan korostuu erityisesti loppuvaiheen pidemmillä harjoittelujaksoilla. Keskeisimpiä hyvän työyhteisön vuorovaikutusilmiöitä sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä ovat luottamus, palaute, tuki ja motivaatio. Sairaanhoitajaopiskelijat kokevat sairaalat hierarkkisiksi organisaatioiksi, jossa ammatti on määräävin tekijä hierarkiaan sijoittumisessa. Muita tekijöitä opiskelijoiden mielestä ovat työkokemus, ammattitaito ja persoonallisuuspiirteet. Sairaalaorganisaatiossa heillä itsellään on selkeä opiskelijan rooli, joka pitää sisällään ulkopuolisen tarkkailijan, oppijan, uuden tiedon tuojan ja huomaamattoman roolin.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat tukea ja luottamusta sekä rakentavaa palautetta positiivisen ammatti-identiteetin rakentumiseksi ja alalle sitoutuakseen. Sairaanhoitajien käytännön harjoittelujaksoilla olisi tästä syystä tärkeää ottaa heidät työyhteisön jäseneksi ja mukaan kokonaisvaltaisesti työyhteisön vuorovaikutukseen. Näin vahvistetaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja alalle sitoutumista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
Joutsela, Tuuli (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ... -
"Hoitaja se oli pesijä, se oli lääkitsijä, se oli pappi" : hoitohenkilökunnan muistot Harjamäen mielisairaalasta työyhteisönä vuosina 1960-1997
Väisänen, Anniina (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen vuosina 1926–1997 toiminnassa olleiden Harjamäen A- ja B-mielisairaaloiden hoitohenkilökunnan muistoja sekä muistamista. Selvitän, minkälaista oli työskennellä noissa mielisairaaloissa ... -
Irtisanottujen kokemuksia irtisanomistilanteen vuorovaikutuksesta
Nitovuori, Reeta (2014)Tämän pro gradu -työn tavoitteena oli kuvata ja jäsentää irtisanottujen kokemuksia irtisanomistilanteen vuorovaikutuksesta. Tavoitetta lähestyttiin kysymällä irtisanottujen kokemuksia heidän omasta ja johtajan vuorovaiku ... -
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.