Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta sairaalatyöyhteisössä

Abstract
Koulutukseen liittyvillä harjoittelujaksoilla syntyvillä kokemuksilla on vaikutusta siihen, millaiseksi käsitykset vuorovaikutuksesta työyhteisössä muotoutuvat ja millaisia odotuksia tulevaisuuden työhön kohdentuu. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on vuorovaikutuksesta sairaalaorganisaation työyhteisössä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Yhteensä haastateltiin seitsemää sairaanhoitajaopiskelijaa, joilla oli takanaan yhdestä yhteentoista käytännön harjoittelujaksoa. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin yksilöhaastattelu. Aineisto analysointiin teemoittelemalla ja teoriaohjaavuus kuvaa analyysin lähtökohtia. Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden merkittävimpiä vuorovaikutussuhteita sairaalatyöyhteisössä ovat vertaissuhteet toisiin opiskelijoihin ja suhde ohjaajaan. Suhteet opiskelijakavereihin ovat tärkeitä vertaissuhteita, koska niissä sairaanhoitajaopiskelijat kokevat ymmärretyksi tulemista ja saavat tukea. Vuorovaikutussuhde ohjaajaan korostuu erityisesti loppuvaiheen pidemmillä harjoittelujaksoilla. Keskeisimpiä hyvän työyhteisön vuorovaikutusilmiöitä sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä ovat luottamus, palaute, tuki ja motivaatio. Sairaanhoitajaopiskelijat kokevat sairaalat hierarkkisiksi organisaatioiksi, jossa ammatti on määräävin tekijä hierarkiaan sijoittumisessa. Muita tekijöitä opiskelijoiden mielestä ovat työkokemus, ammattitaito ja persoonallisuuspiirteet. Sairaalaorganisaatiossa heillä itsellään on selkeä opiskelijan rooli, joka pitää sisällään ulkopuolisen tarkkailijan, oppijan, uuden tiedon tuojan ja huomaamattoman roolin. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat tukea ja luottamusta sekä rakentavaa palautetta positiivisen ammatti-identiteetin rakentumiseksi ja alalle sitoutuakseen. Sairaanhoitajien käytännön harjoittelujaksoilla olisi tästä syystä tärkeää ottaa heidät työyhteisön jäseneksi ja mukaan kokonaisvaltaisesti työyhteisön vuorovaikutukseen. Näin vahvistetaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja alalle sitoutumista.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412193565Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share