Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä
neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta.
Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selittämällä haluttiin tietoa siitä, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkilöinä toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sekä neljä luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselylomake opiskelijoille sekä haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta työelämälähtöisesti,
käytännönläheisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan
asiantuntijuudesta pohjautuu enimmäkseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat
yleisellä tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemmän
itsestään lähtöisin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, ystävien
sekä kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä. Niin ikään
työyhteisöllä on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen.
Tulosten mukaan opettajat kokevat, että koulutuksen ja työelämän välillä on
kuilu. Uuteen työyhteisöön sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekijästä.
Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että opettajankoulutuksen mahdollisuuksia
tarjota opiskelijoille autenttisia työharjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida.
Lisäksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi työuran alkumetreillä.
...
Alternative title
Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
Juhola, Jenni; Pynttäri, Heli (2010)Suomalainen kasvatus- ja opetusala on herättänyt mielenkiintoa maailmalla muun muassa Pisa-tutkimuksen ansiosta. Suomalainen koulutusosaaminen nähdään vientituotteena. Suomalaisissa ulkomaankouluissa noudatetaan suomalaista ... -
Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
Aho-Pynttäri, Hanna (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. ... -
Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä
Puisto, Noora (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden ... -
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta sairaalatyöyhteisössä
Sivonen, Tuija (2014)Koulutukseen liittyvillä harjoittelujaksoilla syntyvillä kokemuksilla on vaikutusta siihen, millaiseksi käsitykset vuorovaikutuksesta työyhteisössä muotoutuvat ja millaisia odotuksia tulevaisuuden työhön kohdentuu. Tässä ...