University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen

Thumbnail
View/Open
362.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Joutsela, Tuuli
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ovat ensimmäiset työvuotensa kokeneet. Aineistoa analysoimalla ja tuloksia selittämällä haluttiin tietoa siitä, mitä tapahtuu siinä prosessissa, kun opiskelija kasvaa opettajaksi. Tutkimushenkilöinä toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen asiantuntijuusseminaariin osallistuneet opiskelijat sekä neljä luokanopettajaa erikokoisista kouluista eri puolelta Suomea. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselylomake opiskelijoille sekä haastattelu opettajille. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimustulosten mukaan opettajat hahmottavat asiantuntijuutta työelämälähtöisesti, käytännönläheisemmin kuin opiskelijat. Opiskelijoilla malli opettajan asiantuntijuudesta pohjautuu enimmäkseen teoreettisiin pohdintoihin, jotka ovat yleisellä tasolla olevia ideaalimalleja. Opettajat hahmottavat asiantuntijuutta enemmän itsestään lähtöisin ja konkreettisella tasolla, koulun arkeen sidottuna. Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksella opiskelutoverien, ohjaajien, ystävien sekä kollegojen kanssa on suuri merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä. Niin ikään työyhteisöllä on suuri vaikutus uraansa aloittelevan opettajan kehittymiseen. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että koulutuksen ja työelämän välillä on kuilu. Uuteen työyhteisöön sosiaalistuminen puolestaan riippuu monesta eri tekijästä. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että opettajankoulutuksen mahdollisuuksia tarjota opiskelijoille autenttisia työharjoittelukokemuksia tulisi uudelleenarvioida. Lisäksi voitaisiin luoda uusia tapoja noviisiopettajan tukemiseksi työuran alkumetreillä. ...
Alternative title
Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
Keywords
asiantuntijuus opettajuus opettajan persoona opiskelija teoriatieto kokemuksellinen tieto vuorovaikutus työyhteisö opettajat persoona opiskelijat työyhteisöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304091406

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25581]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa 

    Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010)
  • Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia 

    Juhola, Jenni; Pynttäri, Heli (2010)
    Suomalainen kasvatus- ja opetusala on herättänyt mielenkiintoa maailmalla muun muassa Pisa-tutkimuksen ansiosta. Suomalainen koulutusosaaminen nähdään vientituotteena. Suomalaisissa ulkomaankouluissa noudatetaan suomalaista ...
  • Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa 

    Aho-Pynttäri, Hanna (2016)
    Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. ...
  • Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä 

    Puisto, Noora (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden ...
  • Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen 

    Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)
    Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre