"Oli se aika luksusta et sai miettii sitä omaa opettajuuttaan niinku nii paljo siellä" : yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen merkitystä yliopistohenkilökunnan opettajuudelle. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa tutkittavien mahdollisuudesta toteuttaa opetusfilosofioitaan käytännön työssään sekä tutkia heidän kehittymistään opintojen jälkeen. Aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja on tutkittu vasta suhteellisen vähän ja tutkimustiedon saaminen koulutuksen tavoitteiden toteutumisesta on tärkeää.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2006−2012 opinnoista yliopistohenkilökunnan kiintiöstä valmistuneet henkilöt, jotka aineistonkeruuhetkellä työskentelivät yliopistossa. Aineisto kerättiin kirjoitelmien ja haastatteluiden avulla, joita molempia saatiin kymmenen. Kaksi tutkittavista osallistui tutkimukseen sekä kirjoitelman että haastattelun muodossa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen luokittelemalla ja tyypittelemällä.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavat saivat opintojen aikana rakennettua omannäköistä opettajan identiteettiään. Heidän tietoisuutensa esimerkiksi omasta opettajuudestaan ja toimintatavoistaan lisääntyi, ja käsitykset laajenivat hahmottamaan opettamista, oppimista ja erilaisuutta moniulotteisemmin. Opinnoista saatiin rohkeutta kokeilla erilaisia opetustapoja ja löytää niistä itselle sopivia. Itseluottamus omaan osaamiseen kasvoi ja opetusta lähdettiin kehittämään, laitoksen perinteitäkin murtaen. Opetus muuttui opiskelijalähtöisemmäksi ja vuorovaikutus työyhteisössä lisääntyi: työyhteisöstä lähdettiin etsimään samanhenkisiä kollegoita, joiden kanssa voitiin jakaa opetuskokemuksia ja -ideoita, antaa ja saada tukea sekä kehittää opetusta yhdessä. Tutkittavat kokivat voineensa melko hyvin toteuttaa opetusfilosofioitaan käytännön opetustyössään. Esimerkiksi resurssit ja opetuksen vähäisempi arvostus asettavat joitakin rajoituksia, mutta toteutustavan saa usein valita itse, samanhenkisiltä kollegoilta saadaan tukea ja myös esimerkiksi oma tahto, luovuus sekä motivaatio auttavat toteuttamaan omaa opetusfilosofiaa. Avoimuus kehittyä lisääntyi ja itseä oli kehitetty opettajana opintojen jälkeenkin.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkittavat ovat APO-koulutuksen tavoitteiden mukaisesti kehittyneet autonomisemmiksi ja heidän pedagogiset taitonsa ovat kehittyneet. Opinnot ovat saaneet aikaan transformatiivista oppimista muuttaen tutkittavien ajattelua ja toimintaa. Innostuminen uusien opetustapojen kokeiluun sekä samanhenkiset kollegat ovat ylläpitäneet oppimisprosessia myös opintojen jälkeen. Lisäksi opinnot ovat tukeneet yliopistohenkilökunnan psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia.
...
Muu nimeke
Yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä
Väisänen, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä ... -
APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
Hänninen, Marjukka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ... -
APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Mustakorpi, Henni (2009)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ... -
Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Halme, Paula (2018)Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.