University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Oli se aika luksusta et sai miettii sitä omaa opettajuuttaan niinku nii paljo siellä" : yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoista

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Honkanen, Annukka
Date
2014
Discipline
Kasvatustiede

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen merkitystä yliopistohenkilökunnan opettajuudelle. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa tutkittavien mahdollisuudesta toteuttaa opetusfilosofioitaan käytännön työssään sekä tutkia heidän kehittymistään opintojen jälkeen. Aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja on tutkittu vasta suhteellisen vähän ja tutkimustiedon saaminen koulutuksen tavoitteiden toteutumisesta on tärkeää. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2006−2012 opinnoista yliopistohenkilökunnan kiintiöstä valmistuneet henkilöt, jotka aineistonkeruuhetkellä työskentelivät yliopistossa. Aineisto kerättiin kirjoitelmien ja haastatteluiden avulla, joita molempia saatiin kymmenen. Kaksi tutkittavista osallistui tutkimukseen sekä kirjoitelman että haastattelun muodossa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen luokittelemalla ja tyypittelemällä. Tutkimustulosten mukaan tutkittavat saivat opintojen aikana rakennettua omannäköistä opettajan identiteettiään. Heidän tietoisuutensa esimerkiksi omasta opettajuudestaan ja toimintatavoistaan lisääntyi, ja käsitykset laajenivat hahmottamaan opettamista, oppimista ja erilaisuutta moniulotteisemmin. Opinnoista saatiin rohkeutta kokeilla erilaisia opetustapoja ja löytää niistä itselle sopivia. Itseluottamus omaan osaamiseen kasvoi ja opetusta lähdettiin kehittämään, laitoksen perinteitäkin murtaen. Opetus muuttui opiskelijalähtöisemmäksi ja vuorovaikutus työyhteisössä lisääntyi: työyhteisöstä lähdettiin etsimään samanhenkisiä kollegoita, joiden kanssa voitiin jakaa opetuskokemuksia ja -ideoita, antaa ja saada tukea sekä kehittää opetusta yhdessä. Tutkittavat kokivat voineensa melko hyvin toteuttaa opetusfilosofioitaan käytännön opetustyössään. Esimerkiksi resurssit ja opetuksen vähäisempi arvostus asettavat joitakin rajoituksia, mutta toteutustavan saa usein valita itse, samanhenkisiltä kollegoilta saadaan tukea ja myös esimerkiksi oma tahto, luovuus sekä motivaatio auttavat toteuttamaan omaa opetusfilosofiaa. Avoimuus kehittyä lisääntyi ja itseä oli kehitetty opettajana opintojen jälkeenkin. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkittavat ovat APO-koulutuksen tavoitteiden mukaisesti kehittyneet autonomisemmiksi ja heidän pedagogiset taitonsa ovat kehittyneet. Opinnot ovat saaneet aikaan transformatiivista oppimista muuttaen tutkittavien ajattelua ja toimintaa. Innostuminen uusien opetustapojen kokeiluun sekä samanhenkiset kollegat ovat ylläpitäneet oppimisprosessia myös opintojen jälkeen. Lisäksi opinnot ovat tukeneet yliopistohenkilökunnan psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia. ...
Alternative title
Yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoista
Keywords
aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot opettajat yliopistot opettajuus aikuiskouluttajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412163516

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä 

    Väisänen, Heidi (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä ...
  • APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa 

    Hänninen, Marjukka (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ...
  • APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa 

    Mustakorpi, Henni (2009)
    Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ...
  • Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa 

    Halme, Paula (2018)
    Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ...
  • Aikuiskouluttajien opettajuuden tarinat 

    Suomalainen, Elisa (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre