Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä sekä opintojen merkitystä valmistuneiden työllistymiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin millaisiin asiantuntijatehtäviin opinnoista valmistuneet ovat opintojen jälkeen työllistyneet. Tutkimusaineisto muodostui vuosina 2005-2013 APO-opinnoista valmistuneiden kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden vastauksista (N = 63). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tulosten mukaan opiskelijat päätyivät APO-opintoihin hankkiakseen itselleen pedagogisen pätevyyden. Koulutuksen uskottiin edesauttavan työnsaantimahdollisuuksia sekä omaa ammatillista kasvua. Koulutukselta odotettiin käytännön tietoa, konkreettisia menetelmiä sekä vinkkejä työelämään. Tulokset osoittivat, että APO-opinnoista valmistuneet opiskelijat sijoittuivat työelämään hyvin. Tutkittavat olivat valmistumisensa jälkeen sijoittuneet pääasiallisesti aikuiskoulutukseen tai yleissivistävään koulutukseen. Kyselyyn vastaushetkellä suurimmaksi ammattiryhmäksi muodostuivat opettajat. Koulutuksen merkitys tutkittaville oli laaja-alainen. Tärkeimmäksi anniksi muodostui muodollinen pedagoginen pätevyys, minkä koettiin vaikuttaneen myönteisesti työhönsijoittumiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Oli se aika luksusta et sai miettii sitä omaa opettajuuttaan niinku nii paljo siellä" : yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoista
Honkanen, Annukka (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen merkitystä yliopistohenkilökunnan opettajuudelle. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa tutkittavien mahdollisuudesta ... -
APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Mustakorpi, Henni (2009)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ... -
Korkeakoulutuksesta työelämään : työhön sijoittuminen ja työelämävalmiudet kaupan ja tekniikan alalla
Vuorinen, Päivi; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007) -
Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Halme, Paula (2018)Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ... -
APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
Hänninen, Marjukka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ...