Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja etäjaksoista ja sen
toteuttaa Jyväskylän Yliopisto.
Tutkimukseen haastateltiin seitsemää lukuvuonna 2016-2017 APO:t suorittanutta henkilöä, joihin kuului kasvatustieteen pää- ja sivuaineopiskelijoita sekä työelämästä ja JYU:n henkilökunnasta koulutukseen osallistuneita henkilöitä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla helmi-maaliskuussa 2018 ja analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella tutkimusotteella,
jonka seurauksena saatiin viisi teemaa merkityksellisestä oppimisesta.
Teemat olivat: teorian ja käytännön vuoropuhelu; ryhmässä oppiminen; reflektio; uudet ajatukset; sekä ammatillisen identiteetin muutos. Merkittävää haastateltaville oli teorian testaus käytännössä harjoittelemalla, vahvistuksen saaminen omalle työlle teoriatiedosta, oman elämänkokemuksen hyödyntäminen koulutuksessa sekä havainnoiden oppiminen. Ryhmätyöskentely mahdollisti sekä omien ajatusten kehittämisen keskustelun avulla että lisäsi ymmärrystä ihmisten erillisyydestä ja yksilöllisyydestä. Reflektio-teemaan sisältyi tiedon prosessointi
ja jäsentely, tiedostamaton ajatusten muhiminen, haasteellisten tilanteiden merkityksellistäminen sekä omista tunteista oppiminen itsetutkiskelun avulla. Uusien ajatusten synty piti sisällään oivallukset, ennakkoluulojen karisemisen ja pitkäkestoisemmat muutokset ajattelussa. Ammatillisen identiteetin muutos ilmeni ammatillisten ”silmälasien” omaksumisena, parempaan itseensä
tutustumisena sekä voimaantumisen ja pystyvyyden lisääntymisenä.
Haastateltavien tunnekokemusten kirjo oli laaja heidän opintojensa aikana, innostuksesta turhautuneisuuteen ja epävarmuudesta ylpeyteen ja turvalliseen oloon. Merkityksellistä oli myös omista tunnekokemuksista oppiminen ja kielteisten
tunnekokemusten kääntäminen kiinnostaviksi oppimiskokemuksiksi.
Tutkimus lisää ymmärrystä APO-opiskelijoiden oppimiskokemuksista ja tukee siten koulutuksen kehittämistä merkityksellistä oppimista tukevaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Marin, Rakel (2013)Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 ... -
Aikuiskouluttajien opettajuuden tarinat
Suomalainen, Elisa (2014) -
Kyläkoulunopettajien ammatillinen itsetunto ja kokemuksia työympäristöstään
Sairanen, Mikko (2001) -
APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Mustakorpi, Henni (2009)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ... -
Pre-service subject teachers’ personal teacher characterisations after the pedagogical studies
Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Rönnberg, Paula (Routledge, 2022)This study explored how five pre-service subject teachers characterised themselves as teachers after completing their year-long pedagogical studies in a Finnish university. Our narrative analysis of the interview data ...