University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa

Thumbnail
View/Open
408.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Halme, Paula
Date
2018
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja etäjaksoista ja sen toteuttaa Jyväskylän Yliopisto. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää lukuvuonna 2016-2017 APO:t suorittanutta henkilöä, joihin kuului kasvatustieteen pää- ja sivuaineopiskelijoita sekä työelämästä ja JYU:n henkilökunnasta koulutukseen osallistuneita henkilöitä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla helmi-maaliskuussa 2018 ja analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella tutkimusotteella, jonka seurauksena saatiin viisi teemaa merkityksellisestä oppimisesta. Teemat olivat: teorian ja käytännön vuoropuhelu; ryhmässä oppiminen; reflektio; uudet ajatukset; sekä ammatillisen identiteetin muutos. Merkittävää haastateltaville oli teorian testaus käytännössä harjoittelemalla, vahvistuksen saaminen omalle työlle teoriatiedosta, oman elämänkokemuksen hyödyntäminen koulutuksessa sekä havainnoiden oppiminen. Ryhmätyöskentely mahdollisti sekä omien ajatusten kehittämisen keskustelun avulla että lisäsi ymmärrystä ihmisten erillisyydestä ja yksilöllisyydestä. Reflektio-teemaan sisältyi tiedon prosessointi ja jäsentely, tiedostamaton ajatusten muhiminen, haasteellisten tilanteiden merkityksellistäminen sekä omista tunteista oppiminen itsetutkiskelun avulla. Uusien ajatusten synty piti sisällään oivallukset, ennakkoluulojen karisemisen ja pitkäkestoisemmat muutokset ajattelussa. Ammatillisen identiteetin muutos ilmeni ammatillisten ”silmälasien” omaksumisena, parempaan itseensä tutustumisena sekä voimaantumisen ja pystyvyyden lisääntymisenä. Haastateltavien tunnekokemusten kirjo oli laaja heidän opintojensa aikana, innostuksesta turhautuneisuuteen ja epävarmuudesta ylpeyteen ja turvalliseen oloon. Merkityksellistä oli myös omista tunnekokemuksista oppiminen ja kielteisten tunnekokemusten kääntäminen kiinnostaviksi oppimiskokemuksiksi. Tutkimus lisää ymmärrystä APO-opiskelijoiden oppimiskokemuksista ja tukee siten koulutuksen kehittämistä merkityksellistä oppimista tukevaksi. ...
Keywords
aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot tulkitseva tutkimus merkittävä oppimiskokemus kokemukset fenomenologia oppimiskokemukset oppiminen aikuiskouluttajat ammatti-identiteetti tunteet reflektio korkeakoulupedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115045

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa 

    Marin, Rakel (2013)
    Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 ...
  • Aikuiskouluttajien opettajuuden tarinat 

    Suomalainen, Elisa (2014)
  • Kyläkoulunopettajien ammatillinen itsetunto ja kokemuksia työympäristöstään 

    Sairanen, Mikko (2001)
  • APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa 

    Mustakorpi, Henni (2009)
    Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ...
  • Pre-service subject teachers’ personal teacher characterisations after the pedagogical studies 

    Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Rönnberg, Paula (Routledge, 2022)
    This study explored how five pre-service subject teachers characterised themselves as teachers after completing their year-long pedagogical studies in a Finnish university. Our narrative analysis of the interview data ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre