APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen
anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin
APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston
aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen 2006–2007 vuosikurssin opiskelijoilta. Tutkimuskyselyyn
vastasi 80/97 opiskelijaa. Kyselylomakkeessa on strukturoituja ja
avoimia kysymyksiä. Analyysi on kuvailevaa strukturoitujen kysymysten osalta ja
avoimien kysymysten analyysissä menetelmänä on sisällön analyysi.
Tutkimukseni tulosten mukaan APO -opintokokonaisuus tarjoaa emansipatorista
koulutusta. Opiskelijoiden kriittistä reflektiota tuetaan opintojen rakenteilla ja sitä
myötä opiskelijoilla on mahdollisuus oman pedagogisen merkitysperspektiivin uudelleen
arviointiin. Oppimisryhmä ja vertaistuki ovat merkittäviä oppimisprosessin kannalta.
Oppimispäiväkirjat, opetusfilosofia sekä itsearviointi tukevat opiskelijoiden
pedagogisen kehitystä sosiaalisen vuorovaikutuksen ohella. Opintojen toimintaperiaatteiden:
dialogisuus, omakohtaisuus ja tutkiva asenne anti on opinnoissa hyvä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä
Väisänen, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä ... -
Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Halme, Paula (2018)Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ... -
Oppiminen ja opettajuus jatkuvan oppimisen uuspedagogiikassa
Maunumäki, Minna; Valkonen, Leena (Kansanvalistusseura, 2022)Yliopisto-opettajan on puolustettava sellaista jatkuvaa oppimista, jonka varassa on mahdollista rakentaa pedagogisiin suhteisiin perustuvaa, pitkäjänteistä, uudistavaa, tutkimusperustaista ja hitaasti sivistävää ... -
APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
Hänninen, Marjukka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.