Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan
opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun.
Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt.
Teen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen myös tutkielmaprosessin myötä tapahtuvaa opettajana kehittymistäni,
jonka pohtimisen välineenä on Sinikka Ojasen (1993b) näkemys perinteisestä ja uudesta tavasta toimia opettajana,
Malisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sekä oma reflektoiva ajatteluni.
Opetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman
perusteisiin. Kokonaisvaltaisuus näkyy opetussuunnitelmassa niin ihmiskäsityksessä, oppimiskäsityksessä,
tiedonkäsityksessä kuin musiikkikäsityksessäkin. Myös oppimisympäristö, oppimateriaali sekä arviointi ja palaute
ovat kokonaisvaltaisia ja nähdään totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa nähdään sekä prosessi että
lopputulos yhtä merkityksellisinä.
Laulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta
ihmiskäsityksestä, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista
musiikkikäsityksestä muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimiskäsitys rakentuu
konstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimiskäsityksestä.
Laulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ikäisille,
erilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen
oppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sekä hänen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on
keskeistä. Näiden perusteella oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista,
laulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2).
Tutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen
kuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sitä voidaan käyttää täydentävänä opetussuunnitelmana Taiteen
perusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Kartiovaara, Sanna (2015)Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ... -
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Laulunopetuksen psyykkisistä vaikutuksista : opetuksen kriittisiä tekijöitä ja terapeuttisia piirteitä
Kolonen, Eeva-Liisa (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin laulunopetuksen tuntitapahtumia psyykkisten ilmiöiden näkökulmasta ja pyrittiin selvittämään millaisia kriittisiä ja terapeuttisia tekijöitä laulunopetus sisältää. Tätä tutkittiin laulunopiskelijoille ... -
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ...