Show simple item record

dc.contributor.authorTuulari-Mäkinen, Katja
dc.date.accessioned2014-12-12T13:26:08Z
dc.date.available2014-12-12T13:26:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453519
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt. Teen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen myös tutkielmaprosessin myötä tapahtuvaa opettajana kehittymistäni, jonka pohtimisen välineenä on Sinikka Ojasen (1993b) näkemys perinteisestä ja uudesta tavasta toimia opettajana, Malisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sekä oma reflektoiva ajatteluni. Opetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman perusteisiin. Kokonaisvaltaisuus näkyy opetussuunnitelmassa niin ihmiskäsityksessä, oppimiskäsityksessä, tiedonkäsityksessä kuin musiikkikäsityksessäkin. Myös oppimisympäristö, oppimateriaali sekä arviointi ja palaute ovat kokonaisvaltaisia ja nähdään totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa nähdään sekä prosessi että lopputulos yhtä merkityksellisinä. Laulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta ihmiskäsityksestä, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista musiikkikäsityksestä muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimiskäsitys rakentuu konstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimiskäsityksestä. Laulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ikäisille, erilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen oppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sekä hänen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on keskeistä. Näiden perusteella oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista, laulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2). Tutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen kuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sitä voidaan käyttää täydentävänä opetussuunnitelmana Taiteen perusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKokonaisvaltainen oppiminen
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherlaulunopetus
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.titleLaulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412123493
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2014-12-12T13:26:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysoharrastukset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolaulunopettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record