University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun

Thumbnail
View/Open
1.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kartiovaara, Sanna
Date
2015
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ja perustaa opetus niille. Tutkimukseni tarkoituksena on luoda toiminnallinen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun ja testata sitä. Materiaalipakettini perustuu valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) laulunopetuksen tavotteisiin ja sisältöihin ja uusimpiin musiikin oppimateriaaleihin. Lisäksi olen lisännyt materiaaliin omia ideoitani ja vinkkejäni laulunopetuksesta alakoulussa. Tutkimuksessani punaisena lankana kulkee sana ”toiminnallisuus”, jonka koen tarkoittavan aktiivista toimintaa, liikettä ja liikkumista. Opetuksessa se näkyy oppijalähtöisyytenä ja kokonaisvaltaisena opetuksena, jossa oppija saa olla toiminnassa mukana kokeilemassa ja tekemässä. Toiminnallisuus on terminä vahvasti läsnä myös uusimmassa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa (2014). Suoritin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena. Pidin laatimani laulunopetusmateriaalin pohjalta alakoulun kolmannelle luokalle kaksi opetustuokiota musiikintunnilla. Sen lisäksi luokan oma, musiikkia opettava opettaja kokeili myös laulumateriaaliani samalle luokalle sekä muutamalle muulle opettamalleen luokalle. Lopuksi tein opettajalle teemahaastattelun hänen mielipiteistään ja kokemuksistaan laulunopetusmateriaalistani. Opettajan mielestä laulunopetusmateriaalini on hyvä ja hyödyllinen. Hän koki, että sen perusteella on helppo opettaa laulua jatkossakin. Opettajan ja omien havaintojeni perusteella laulumateriaalini toimi hyvin alakoulussa. Oppilaat olivat innokkaita laulamaan ja ottivat uudenlaiset harjoitukset mieluisasti vastaan. Toiminnallisuus laulunopetuksessa virkisti ja piristi oppituntia ja havaintojeni perusteella toi lauluun uutta puhtia ja iloa. Toiminnallisuus toi laulunopetukseen omakohtaisuutta ja harjoitukset sekä niiden tarkoitus, muistettiin hyvin. Materiaalipaketin tarkoituksena ei ole olla ainut ja ehdoton väline laulunopetuksessa. Sen tarkoituksena on toimia opettajalle laulunopetuksen kehittäjänä, ideapankkina ja inspiraation lähteenä. ...
Alternative title
Toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Keywords
laulunopetus opetussuunnitelma toiminnallisuus kokonaisvaltainen oppiminen Dalcroze-pedagogiikka laulaminen opetus opetussuunnitelmat kokonaisvaltaisuus oppiminen musiikkiliikunta peruskoulu Dalcroze-rytmiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506032169

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta 

    Tuulari-Mäkinen, Katja (2014)
    Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa ...
  • Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun 

    Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ...
  • Laulunopetuksen aseman ja sisällön muutokset : laulunopetuksen uhkia ja mahdollisuuksia 

    Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan laulunopetuksen aseman ja sisällön kehitystä kansakoulun ja peruskoulun opetussuunnitelmissa sekä opettajankoulutuksessa 1950-luvulta näihin päiviin. Artikkelissa pohditaan myös vuosikymmenten ...
  • Kehorytmit soitinrytmien oppimisen tukena : musiikkiliikuntaan pohjautuvan oppimateriaalipaketin toteutus neljäsluokkalaisilla 

    Huttunen, Heini (2013)
  • Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? : tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta 

    Kiuru, Kimmo (2018)
    Kiuru, K. 2018. Mennäänkö sohva-aulaan lukemaan? Tapaustutkimus toiminnallisen oppimisympäristön kehittämishankkeesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikka pro gradu -tutkielma, 53 ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre