University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laulunopetuksen psyykkisistä vaikutuksista : opetuksen kriittisiä tekijöitä ja terapeuttisia piirteitä

Thumbnail
View/Open
998.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kolonen, Eeva-Liisa
Date
2015
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin laulunopetuksen tuntitapahtumia psyykkisten ilmiöiden näkökulmasta ja pyrittiin selvittämään millaisia kriittisiä ja terapeuttisia tekijöitä laulunopetus sisältää. Tätä tutkittiin laulunopiskelijoille lähetetyllä sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysymyksillä pyrittiin selvittämään mitä opiskelijat mielsivät sisältyvän hyvään laulutuntiin ja laulunopettajaan. Myös opettajien näkökulma tuotiin esiin kolmessa haastattelussa, joissa kysyttiin opettajien mielipiteitä hyvän laulutunnin edellytyksistä, onnistuneen opettaja-oppilassuhteen edellytyksistä, opetuksen tyypillisimmistä kipupisteistä sekä opettavimmista ja sytyttävimmistä opetuskokemuksista. Tutkimuksen taustateoriana toimi Wilfred R. Bionin psykodynaaminen teoria oppimisesta, jonka avulla tutkimustuloksia tarkasteltiin holistisena oppimiskumppanuutena oppilaan ja opettajan välillä. Tällöin voitiin todeta oppimistilanteen peilivaikutus molempiin osapuoliin opettajan toimiessa kuitenkin ohjaavana ja täten enemmän kannattelevana osapuolena. Tutkimuksen perusteella voitiin myös todeta, että laulunopetuksen terapeuttisten piirteiden voidaan nähdä muotoutuvan opetuksen kriittisistä tekijöistä ja muodostavan ikään kuin spiraalimaisen rakennelman, jossa yksi piirre on aina omiaan aikaansaamaan seuraavan. Vastaavasti yhden tekijän puuttuminen näyttäisi voivan yhtälailla estää terapeuttisen spiraalin muodostumisen tai ainakin heikentää sen toimintaa. Oppilaan kasvavat valtautumisen kokemukset vaikuttavat myös opettajaan ja näin molemmat osapuolet voivat kokea minän eheytymistä ja saada sen myötä kokonaisvaltaisia valtautumisen kokemuksia molempien oman container-funktion kehittyessä, mikä edelleen voi kasvattaa molempien oppimis- ja opiskelumotivaatiota. ...
 
The purpose of the thesis was to study psychological impacts of singing lessons by focusing on critical and therapeutic features of singing lessons. The study was conducted as an e-mail survey directed to students of singing, and it included forced-choice questions concerning opinions about a good singing lesson and a good singing teacher. Teachers point of view was brought up by interviews concerning their opinion about good singing lesson, succesful teaching relationship, the most typical problems and the most taughtful and inspiring teaching experiences. The background theory of this study is Wilfred R. Bions's psychodynamic theory of learning by which the results of the study were seen as a holistic learning partnership between student and the teacher. Therefore the mirror impact can be seen affecting on both the student as well as the teacher althogh the teacher is to be seen as the guiding and the supporting member of the learning partnership. Based on the results of this study the therapeutic features of singing pedagogy can be seen built by the critical features of teaching, forming a continuating spiral in which one feature creates or inhibits anotherone. The increasing experiences of emancipation by pupils seem to impact on teacher and therefore both parts can have experiences of emancipation as well as experiences of becoming whole. At the same time the container function develops, potentially increasing both of the participant's motivation for learning and studying. ...
 
Alternative title
Opetuksen kriittisiä tekijöitä ja terapeuttisia piirteitä
Keywords
Bion, Wilfred R psykodynamiikka laulaminen opetus oppiminen motivaatio laulunopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504141574

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre