University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa

Thumbnail
View/Open
877.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kemell, Eeva-Leena |
Wilen, Marika
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän pro gradun tutkielman aiheena on satujen ja kertomusten käytön soveltaminen opetuk-sessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoittein ja keinoin satuja hyödynnettiin koulussa. Lisäksi tutkimme millaisilla, perusteilla opettajat valitsevat käsittelemänsä sadut ja minkälai-sissa tilanteissa he käyttävät niitä. Aiheenvalinnan taustalla olivat kirjoittajien omat kokemuk-set satujen merkityksellisyydestä lapsen kehityksen tukemiselle ja oppimaan innostamiselle. Tutkimuksessa käytettiin etnografista tutkimusmenetelmää, jossa kerättiin neljä erityyppistä aineistoa. Nämä olivat teemahaastattelut, havainnointi sekä piirustus- ja oppikirja-analyysi. Teoriaosuudessa esittelemme satujen ja kertomusten opetuksellisia tavoitteita tunteiden ja kognitiivisten taitojen lisääjinä. Lisäksi tuomme esiin satujen ja kertomusten viihteellisyyden sekä rauhoittumisen ja luovuuden kehittäjinä. Tutkimuksemme tuloksissa painottuivat erityi-sesti tunteiden välittyminen satujen ja tarinoiden kautta. Haastattelemamme opettajat käytti-vät satuja opetuksessaan monin eri tavoin ja niitä luettiin päivittäin. Esille nousivat opetta-janoppaiden sadut, joita käytettiin luontevana osana opetusta. Vastaajien mielestä satujen käyttäminen on tärkeää lapsen mielikuvituksen kehittymisen, keskittymiskyvyn parantamisen ja lapsen kokeman samaistumisen tunteen vuoksi. Yleiseksi ongelmaksi kuitenkin nimettiin ajanpuute, joka vähensi satujen käyttöä opetustilanteissa. Lisäksi osa opettajista näki sadut ja kertomukset opetuksessa faktan ja fiktion sekoittajana. Ajanpuutteen lisäksi saduilta puuttui usein varsinainen tavoite ja niitä käytettiin monesti ajantäytteenä esimerkiksi ennen ruokailua. Haastattelujen ja kenttäpäiväkirjan mukaan saduilla oli usein viihteellinen tai rauhoittumiseen liittyvä tavoite. Sadun valinnassa huomioitiin vuodenaika, oppilaiden kanssa käsitellyt teemat sekä oppilaiden ikä ja kehitystaso. Toisinaan satuja pyrittiin myös integroimaan muihin oppiaineisiin, jolloin ne tulivat luontevaksi osaksi opetusta. Satuja käsiteltiin oppilaiden kanssa pääosin keskuste-lemalla sisällöstä. Myös draamaa, piirtämistä ja nukketeatteria oli käytetty. ...
Keywords
sadut kertomukset tarina satujen merkitys satujen opetuskäyttö Etnografia tarinat merkitys opetuskäyttö opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412023419

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre