Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
Authors
Date
2014Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen käytöstä ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvittää soittimen etuja ja haasteita sekä erilaisia käyttökonteksteja musiikkikasvatuksessa. Soittimen soveltuvuutta yhdistetään erityisesti suomalaisen alakoulun musiikinopetuksen kontekstiin sekä yleisiin musiikinopetuksen tavoitteisiin keräten näkökulmia chimekelloista yhtenä opetusvälineenä ja koulusoittimena.
Teoriaosiossa esitellään erikseen chimekello-instrumentti, musiikkikasvatusfilosofian ja chimekellojen musiikinopetuskäytön yhdistymistä toiminnallisesta eli praksiaalisesta näkökulmasta ja musiikinopetuksen päämääriä opetussuunnitelmassa. Soittimen käyttöä peilataan musiikinopetuksen päämääriin teoriataustan ja opetussuunnitelman pohjalta. Lisäksi viimeisessä teorialuvussa käsitellään erityismusiikkikasvatusta ja terapeuttisesti suuntautunutta musiikkikasvatusta chimekelloihin liittyvien kontekstien osalta.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto pohjautuu kansainvälisiin asiantuntijahaastatteluihin (N=8). Haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja aineisto on kerätty vuosina 2012–2014. Sisällönanalyysi on tehty sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Aineisto on litteroitu, koodattu, teemoiteltu ja tyypitelty.
Tulosten mukaan chimekellot ovat melko harvinaisia musiikinopetuksessa, vaikka soittimen käyttömahdollisuudet koetaan varsin laajoina. Yleisimpiä chimekellot ovat Yhdysvalloissa. Suomessa soittimia on alle 30 paikkakunnalla. Muita soittimen käyttökonteksteja ovat erityisryhmät, musiikkiterapia ja musiikkikoulut.
Soittimen etuna ovat puhdasvireinen ääni, soittotekniikan helppous ja sopiminen eri tasoisille oppilaille. Chimekellojen soiton oppiminen tai opettaminen ei vaadi välttämättä aiempaa musiikkitaustaa. Samoja soittimia soitetaan yhdessä, jolloin kaikkien osallistuminen mahdollistuu. Haasteita chimekellojen musiikinopetuskäytössä ovat rahoitus sekä soittimien hinta, riittävyys kaikille ja tunnettavuus. Esille tuli myös musiikinopetuksen ja opetussuunnitelman yleisiä haasteita. Musiikin teorian opiskelun ja chimekellojen käytön yhteys koetaan vieraampana, mutta mahdollisena. Chimekellot opetusvälineenä voidaan yhdistää musiikinopetuksen päämääriin niiden muun muassa mahdollistaessa yhteismusisoinnin kautta musiikillisen toiminnan ja ilmaisun sekä onnistumisen kokemuksen, tukien musiikin elementtien, kuten harmonian ja melodian, oppimista sekä sisältäen erilaisia musiikinoppimista tukevia aspekteja.
...
Alternative title
Käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
Hansson, Julia (2021)Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetukse ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
Huhtala, Minna (2018)Moniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ...