Kohti kokemuksellista kielenoppimista
Viita-Leskelä, U. (2014). Kohti kokemuksellista kielenoppimista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11.11.2014 (Marraskuu 2014). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2014/
Authors
Date
2014Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Vieraiden kielten oppimistuloksista perusopetuksen päättövaiheessa ilmeni, että vaikka eri kielten oppimistulokset sinänsä osoittivat oppilaiden saavuttaneen lähes kaikki keskeiset kielelliset oppimistavoitteet hyvin tai jopa erinomaisesti, niin opetusmenetelmiin, opiskelutaitoihin ja oppilaiden käsityksiin itsestään kielenoppijana tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Oppilaan kieliminä vaikuttaa voimakkaasti opinnoissa menestymiseen: myönteinen käsitys antaa voimia jatkuvaan harjoitteluun ja halua kielen käyttöön. Mitä opettaja siis voi tehdä? Kielenopiskelu koetaan mielekkääksi, jos se liittyy oppilaan omaan elämää ja häntä ympäröivään todellisuuteen sekä oppilas huomaa pystyvänsä ilmaisemaan vieraalla kielellä omia ajatuksiaan ja tuntojaan. Oppilaalle on myös tärkeää kokea pystyvänsä itse vaikuttamaan oppimiseensa ja arvioimaan edistymistään. Hyvä työkalu tähän on esimerkiksi Eurooppalainen kielisalkku, joka arviointitulosten perusteella oli käytössä vain harvoilla kieltentunneilla.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/kohti-kokemuksellista-kielenoppimista/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
EU-policy om livslångt lärande i yrkeshögskolors svenskundervisning ur lärares synvinkel
Seppälä, Tanja (2011) -
Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ... -
Autenticitet i svenskundervisning
Pitkänen, Noora; Varis, Laura (2007) -
Miten tehdä hyvästä kielenopetuksesta entistä parempaa?
Salo, Olli-Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Opetushallitus arvioi keväällä 2013 perusopetuksen päättövaiheessa olleiden oppilaiden kielitaitoa A-ruotsissa ja neljässä tavallisimmin opiskellussa vieraassa kielessä. Arvioinnilla selvitettiin, miten opetussuunnitelman ... -
Sprachen außerhalb der Schule : Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen Schüleraustausches
Tiittanen, Tiina (2015)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen suomalaisten lukiolaisten kokemuksia kansainvälisestä oppilasvaihdosta Saksassa. Yksi keskeisistä tavoitteistani oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat vieraalla kielellä toimimisen ...