Sprachen außerhalb der Schule : Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen Schüleraustausches
Tekijät
Päivämäärä
2015Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen suomalaisten lukiolaisten kokemuksia kansainvälisestä oppilasvaihdosta Saksassa. Yksi keskeisistä tavoitteistani oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat vieraalla kielellä toimimisen autenttisissa tilanteissa, ja millaisia vaikutuksia ulkomailla oleskelulla on oppilasvaihtoon osallistuvan nuoren näkökulmasta. Lisäksi käsittelen tutkielmassani sitä, kuinka koulun vieraan kielen tunnit ovat lukiolaisten mielestä valmistaneet saksan käyttämiseen luokkahuoneen ulkopuolella. Kansainvälisyys sekä monipuolinen kielitaito ovat keskeisessä osassa muun muassa vuonna 2016 voimaan astuvien opetussuunnitelman perusteiden luonnoksessa. Vaikka aihe on ajankohtainen, on koululaisten liikkuvuutta sekä vaihtokokemuksia tutkittu tähän mennessä melko vähän.
Tutkielman aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka kerättiin vuoden 2014 aikana. Haastatteluihin osallistui kuusi abiturienttia eri puolilta Suomea, ja he olivat viettäneet kuukaudesta kymmeneen kuukauteen oppilasvaihdossa Saksassa. Koska osallistujien taustat olivat muuten hyvin samankaltaiset, muodosti vaihdon pituus mielenkiintoisen vertailukohdan lukiolaisten välille. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, sillä se soveltuu hyvin kokemusten tutkimiseen, jotka ovat keskiössä tässä tutkimuksessa.
Oppilaiden vaihtokokemukset olivat pääasiassa myönteisiä, ja he kokivat tavoitteidensa täyttyneen. Saksan kielen oppiminen sekä kulttuuriin ja saksalaisiin tutustuminen olivat useimmin mainitut syyt vaihtoon osallistumiselle. Lukiolaiset kokivat saaneensa hyvät perustaidot koulun tunneilta, ja opettaja toimi usein kannustajana vaihtoprosessin suunnittelussa. Silti lähes kaikki kaipasivat lisää vapaata keskustelua sekä arkisanaston opettelua koulun tunneille, koska tämä valmistaisi oppilaiden mukaan hyvin aitoihin kielenkäyttötilanteisiin. Vaihdon pituudella osoittautui olevan yllättävän vähän merkitystä yksittäisen oppilaan kokemuksen kannalta. Vieraan kielen käyttämisen koettiin helpottuvan jo muutamissa päivissä tai viikoissa, ja myös kuukauden kesävaihtoon osallistuneet oppilaat huomasivat merkittäviä muutoksia kielitaidossaan. Varmuus käyttää saksaa sekä osittain myös muita vieraita kieliä kasvoi jo lyhyen vaihdon aikana. Yhtälailla lukiolaiset onnistuivat jo lyhyessä ajassa luomaan pysyviä kontakteja saksalaisiin. Tulokset osoittavat, että koululaisten kansainväliseen toimintaan satsaaminen on kannattavaa. Oppilaiden oman kokemuksen mukaan jo muutamilla päivillä tai viikoilla voi olla hyvin myönteinen vaikutus.
...
Muu nimeke
Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen SchüleraustauschesAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
Lahti, Annika (2011)Nykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ... -
Informelles Lernen der Sprachen : Auffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die Schüler
Tikkakoski, Silja (2015)Kieliä sekä muita tietoja ja taitoja opitaan nykyään paljon arjessa, tahattomasti tai tarkoituksella. Kirjat, lehdet, televisio, muut ihmiset, kansainvälisyys sekä etenkin internet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia. ... -
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.