Factors affecting the success of English language human resources training
Käsillä olevan tutkimuksen tarkoitus on ollut tutkia tekijöitä jotka vaikuttavat englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen. Tutkimuksen yleisenä viitekehyksenä toimi humanistinen johtaminen, jossa keskiössä vaikuttavuuden saavuttamiseksi on henkilöstön oppimisen korostaminen kaikissa henkilöstön kehittämistoimissa. Onnistunut koulutus määriteltiin tutkimuksessa koulutuksena, jonka henkilöstö koki merkittäväksi oppimisko- kemukseksi tai muulla tavoin hyödylliseksi työnsä kannalta.
Tutkimuksen lähtökohtana toimi teoriapohjainen ”Merkittävät oppimiskokemukset vie- raan kielen henkilöstökoulutuksessa” -malli, jossa yhdistyi aikuiskoulutuksen, vieraan kie- len oppimisen sekä työpaikkaoppimisen kirjallisuus. Kehittääkseen mallia englannin kielen henkilöstökoulutuksen kontekstiin sopivaksi käsillä oleva tutkimus pyrki selvittämään voisiko jo ennestään työpaikkaoppimiseen ja/tai vieraan kielen oppimiseen todetut vaikut- tavat tekijät vaikuttaa myös englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin eräässä terveydenhuollon palvelualan organisaatiossa. Siihen osallistui yhdeksän työntekijää, jotka olivat osallistuneet keväällä 2014 työnantajansa järjestämään vapaaehtoiseen englannin kielen henkilöstökoulutukseen. Tutkimusaineiston materiaali koottiin henkilökohtaisissa keskusteluissa puolistrukturoiduin teemahaastatte- luin kielikoulutuksen päättymiseen jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tekijät, joiden on aikaisemmin todettu vaikuttavan vieraan kielen oppimiseen vaikuttivat myös englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnis- tumiseen. Toisaalta tutkimustulokset osoittivat, että työpaikkaoppimiseen ennalta todetut vaikuttavat tekijät poikkesivat englannin kielen henkilöstökoulutuksen onnistumiseen vai- kuttavista tekijöistä. Tuloksissa onnistumiseen vaikuttavina tekijöinä korostuivat työnteki- jän sisäinen motivaatio osallistua koulutukseen, asenne omia oppimismahdollisuuksiaan ja englannin kieltä kohtaan sekä koulutuksen sisältö, koulutusryhmä ja kouluttaja. Tutkimuk- sen tulokset olivat yhdensuuntaisia humanististen oppimisteorioiden kanssa.
Globaali englanninkielisen kommunikoinnin kasvutrendi teollisuudessa, kaupassa ja kulttuurin alalla merkitsee erityisesti Suomessa sitä, että englannin kielen henkilöstökoulu- tuksen tarve kasvaa. Tutkimustulokset ja sen pohjalta kehitetty malli toimii apuvälineenä englannin, tai vaihtoehtoisesti muun vieraan kielen, henkilöstökoulutuksen suunnittelussa. Lisäksi mallia voi soveltaa YT-lain mukaisen ”Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoit- teet” -dokumentin pohjana.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course
Aapa, Riina (2004)Kurssiarvioinnista on tehty paljon tutkimuksia, mutta pääosa alan kirjallisuudesta keskittyy kurssiarviointiin yleensä. Kielikurssien arviointiin keskittyvää kirjallisuutta on huomattavasti vähemmän. Julkaistut tutkimukset ... -
Twin-singleton differences among ESL students : a study of affective and cognitive factors at the age of 12
Sinkkonen, Marjukka (2001) -
"I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
Huovinen, Aino (2019)Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen ... -
Child-centred curriculum leadership for the subject of English in Ethiopian primary schools
Tonkyn, Paul (2017)According to Serbessa (2006) there is a tension between Western pedagogy, in particular child-centred learning, and traditional Ethiopian approaches to teaching. In this study, this tension is examined through the teaching ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ...