S2-oppijan mielipidekirjoituksen sujuvuus maallikoiden ja S2-opettajien arvioimana
Tutkielmamme aiheena on S2-oppijan mielipidekirjoituksen sujuvuus ja sen arviointi. Sujuvuus, kompleksisuus ja tarkkuus ovat keskeisiä ja laajasti käytettyjä käsitteitä toisen kielen arvioinnissa, mutta niiden määrittely ei ole ollut yksiselitteistä tai ongelmatonta. Toisen kielen oppimisen tutkimuksessa sujuvuus on usein liitetty puheen tuottamisen tai kirjoitusprosessin nopeuteen, mutta valmiin kirjoitetun tuotoksen sujuvuuden tutkimus on ollut vähäistä.
Koska sujuvuutta kuitenkin käytetään kriteerinä myös kirjoitettujen tekstien arvioinnissa, haluamme selvittää, millaisiin kielellisiin piirteisiin sujuvuus kirjoitetun kielen arvioinnissa liitetään: onko sujuvaksi arvioitu teksti esimerkiksi kieliopillisesti tarkkaa, kielenhuollollisesti moitteetonta, tekstilajin vaatimukset täyttävää vai kenties sanastoltaan monipuolista ja idiomaattista? Tarkoituksena on myös selvittää, eroavatko maallikoiden ja asiantuntijoiden (S2-opettajien) arviot sujuvuudesta toisistaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa vastaajia pyydettiin arvioimaan kuutta mielipidekirjoitusta. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, joissa osallistujia pyydettiin perustelemaan vastauksiaan. Monivalintakysymykset tuottivat määrällisiä tuloksia, ja avointen kysymysten vastaukset luokiteltiin. Tutkimus sisältää myös mielipidekirjoitusten kuvaukset, joissa tarkastellaan tekstien rakennetta, kieltä ja taitotasoa sekä tekstilajin konventioiden toteutumista. Yhden tekstin kirjoittajan äidinkieli on suomi, loput tekstit ovat eritasoisten S2-oppijoiden kirjoittamia.
Tulosten perusteella arviot tekstien sujuvuudesta ovat sidoksissa taitotasoon ja arvioihin kirjoittajien kielitaidosta. Maallikoiden ja S2-opettajien arvioinnit ovat pitkälti samansuuntaisia. Sujuvuuden arviointiin eniten vaikuttavia kielellisiä piirteitä ovat tekstin rakenne, kielioppi ja kielenhuolto. Eri piirteillä näyttäisi kuitenkin olevan erilainen yhteys arvioihin tuotoksen sujuvuudesta: esimerkiksi hyvä kieliopin hallinta yhdistyy aina hyvään sujuvuuteen, kun taas heikompi rakenteen hallinta ei välttämättä heikennä arvioita sujuvuudesta. Jatkossa kirjoitetun kielen sujuvuutta voisikin tutkia erilaisten kirjoittamisen osataitojen hallinnan näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Virhe ei ole kirosana, vai onko? : opettajien käsityksiä virheestä
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Meistä monet ehkä muistavat, miten opettaja oli merkinnyt virheet punakynällä kirjoitelmiin ja koepapereihin. Virheiden määrä tavallisesti vaikutti siihen, minkä arvosanan tai pistemäärän suorituksesta sai. Kirjoittamisen ... -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ... -
Vikkonloppua minä kaatso tv nukku tehdä kotitehtävä ja lepo : ammattikorkeakoulun ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen tason kartoitus
Pehkonen, Pirkko (2012)Tutkimuksessa selvitettiin Centria-ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketalouden yksikön, Kokkola-Pietarsaari, Pietarsaaren ulkomaalaisten matkailualan opiskelijoiden suomen kielen taitotasoa. Testattavat opiskelevat ... -
"Riittää, kun saa selvää" : vieraalla aksentilla tuotettu suomi nuorten arvioimana
Leinonen, Anne (University of Jyväskylä, 2015)