Vikkonloppua minä kaatso tv nukku tehdä kotitehtävä ja lepo : ammattikorkeakoulun ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen tason kartoitus
Tutkimuksessa selvitettiin Centria-ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketalouden yksikön, Kokkola-Pietarsaari, Pietarsaaren ulkomaalaisten matkailualan opiskelijoiden suomen kielen taitotasoa. Testattavat opiskelevat englanninkielisessä koulutusohjelmassa. Tutkimuksessa ha-luttiin saada selville, mille Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle opiskelijat todellisuudessa pääsevät yhdeksän opintopisteen suomen kielen opintojen jälkeen. Tavoitteena oli selvittää, vastaavatko Centria-ammattikorkeakoulun S2-opettajien itse laatimat taitotasokriteerit todellista kielitaitotasoa vai onko niitä mahdollisesti tarkistettava ja päivitettävä. Tutkimuksessa pohdittiin lisäksi sitä, onko opetussuunnitelma ajan tasalla vai kaipaako myös se tarkistusta. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä olisi paras arviointitapa juuri tälle kohderyhmälle.
Tutkimus toteutettiin lähtötasotestin avulla valinnaisen opintojakson Finnish for Foreigners 3 alkaessa ja lopputasotestillä saman opintojakson päätteeksi. Testien välillä oli aikaa noin kolme kuukautta. Valmiita testitehtäviä juuri tätä tarkoitusta varten ei ollut saatavilla, siksi testitehtävät laadittiin itse poimimalla ideoita ja malleja Opetushallituksen kotoutumiskoulutuksen Arvaanko vai arvioinko -oppaasta ja HERA-korkeakoulujen KOTI-hankkeen Kotikimara-sivustolta. Opiskelijat testattiin kuullun ymmärtämisessä, luetun ymmärtämisessä, puhumisessa ja kirjoittamisessa. Ymmärtämistehtävät olivat joko vähäistä kirjoittamista vaativia tehtäviä tai monivalintatehtäviä. Puhumisen testit olivat lähtö- ja lopputasotesteissä keskenään erilaisia ryhmäkeskustelutilanteita. Kirjoitustehtävät sen sijaan olivat vertailtavuuden vuoksi lähtö- ja lopputesteissä täysin samanlaisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppijoiden kielitaitoprofiili on kovin hajanainen. Vain pieni osa testeihin osallistuneista pääsi tavoitelluille taitotasoille, ja kielitaidon eri osa-alueissa oli paljon eroja. Paras osa-alue oli puhuminen, mikä vaikutti olevan informaalin oppimisen ansiota. Ymmärtämisen ja kirjoittamisen testit sen sijaan sujuivat heikommin. Centria-ammattikorkeakoulun kannattaisi pohtia suomi toisena kielenä opetuksen taitotasotavoitteita, sillä ne vaikuttavan tämän tutkimuksen tulosten perusteella olevan liian optimistisia.
...
Muu nimeke
Ammattikorkeakoulun ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen tason kartoitusMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
New data, benchmark and baseline for L2 speaking assessment for low-resoure languages
Kurimo, Mikko; Getman, Yaroslav; Voskoboinik, Ekaterina; Al-Ghezi, Ragheb; Kallio, Heini; Kuronen, Mikko; von Zansen, Anna; Hilden, Raili; Kronholm, Sirkku; Huhta, Ari; Linden, Krister (International Speech Communication Association, 2023)The development of large multilingual speech models provides the possibility to construct high-quality speech technology even for low-resource languages. In this paper, we present the speech data of L2 learners of Finnish ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation focuses on the development of the agency and professional Finnish language skills of international nursing students studying in an English-medium degree program in Finland. The study draws on ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (Kotikielen seura, 2017) -
Venäjänkielisten suomen puhumisen taito taustamuuttujien valossa
Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2024)The study examines Russian-speaking examinees’ (n=8412) oral proficiency in Finnish and changes in proficiency between 2012–2021 using the register data from a national high-stakes language test (National Certificate of ... -
Automated content assessment and feedback for Finnish L2 learners in a picture description speaking task
Phan, Nhan; von Zansen, Anna; Kautonen, Maria; Voskoboinik, Ekaterina; Grosz, Tamas; Hilden, Raili; Kurimo, Mikko (International Speech Communication Association, 2024)We propose a framework to address several unsolved challenges in second language (L2) automatic speaking assessment (ASA) and feedback. The challenges include: 1. ASA of visual task completion, 2. automated content grading ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.