Vikkonloppua minä kaatso tv nukku tehdä kotitehtävä ja lepo : ammattikorkeakoulun ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen tason kartoitus
Tutkimuksessa selvitettiin Centria-ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketalouden yksikön, Kokkola-Pietarsaari, Pietarsaaren ulkomaalaisten matkailualan opiskelijoiden suomen kielen taitotasoa. Testattavat opiskelevat englanninkielisessä koulutusohjelmassa. Tutkimuksessa ha-luttiin saada selville, mille Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle opiskelijat todellisuudessa pääsevät yhdeksän opintopisteen suomen kielen opintojen jälkeen. Tavoitteena oli selvittää, vastaavatko Centria-ammattikorkeakoulun S2-opettajien itse laatimat taitotasokriteerit todellista kielitaitotasoa vai onko niitä mahdollisesti tarkistettava ja päivitettävä. Tutkimuksessa pohdittiin lisäksi sitä, onko opetussuunnitelma ajan tasalla vai kaipaako myös se tarkistusta. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä olisi paras arviointitapa juuri tälle kohderyhmälle.
Tutkimus toteutettiin lähtötasotestin avulla valinnaisen opintojakson Finnish for Foreigners 3 alkaessa ja lopputasotestillä saman opintojakson päätteeksi. Testien välillä oli aikaa noin kolme kuukautta. Valmiita testitehtäviä juuri tätä tarkoitusta varten ei ollut saatavilla, siksi testitehtävät laadittiin itse poimimalla ideoita ja malleja Opetushallituksen kotoutumiskoulutuksen Arvaanko vai arvioinko -oppaasta ja HERA-korkeakoulujen KOTI-hankkeen Kotikimara-sivustolta. Opiskelijat testattiin kuullun ymmärtämisessä, luetun ymmärtämisessä, puhumisessa ja kirjoittamisessa. Ymmärtämistehtävät olivat joko vähäistä kirjoittamista vaativia tehtäviä tai monivalintatehtäviä. Puhumisen testit olivat lähtö- ja lopputasotesteissä keskenään erilaisia ryhmäkeskustelutilanteita. Kirjoitustehtävät sen sijaan olivat vertailtavuuden vuoksi lähtö- ja lopputesteissä täysin samanlaisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppijoiden kielitaitoprofiili on kovin hajanainen. Vain pieni osa testeihin osallistuneista pääsi tavoitelluille taitotasoille, ja kielitaidon eri osa-alueissa oli paljon eroja. Paras osa-alue oli puhuminen, mikä vaikutti olevan informaalin oppimisen ansiota. Ymmärtämisen ja kirjoittamisen testit sen sijaan sujuivat heikommin. Centria-ammattikorkeakoulun kannattaisi pohtia suomi toisena kielenä opetuksen taitotasotavoitteita, sillä ne vaikuttavan tämän tutkimuksen tulosten perusteella olevan liian optimistisia.
...


Alternative title
Ammattikorkeakoulun ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen tason kartoitusMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation focuses on the development of the agency and professional Finnish language skills of international nursing students studying in an English-medium degree program in Finland. The study draws on ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (Kotikielen seura, 2017) -
Kielenoppimisen paikkoja ravintola-alalla : työpaikkaohjaajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaamisesta
Kuorelahti, Sannamaari (2022)Tutkielmassani keskityn ammatilliseen koulutukseen ravintola- ja catering-alalla maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden perustutkinto-opinnoissa. Koulutusuudistuksen, reformin, jälkeen oppiminen siirtyi yhä enemmän ... -
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan käytänteitä, jotka ... -
Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden liikkumiskäyttäytyminen
Kuusela, Niko (2017)Kuusela, N. 2017. Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden liikkumiskäyttäytyminen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 78s., 4 liitettä. Ulkomaalaisten ...