dc.contributor.author | Viitanen, Sami | |
dc.date.accessioned | 2014-09-29T12:37:52Z | |
dc.date.available | 2014-09-29T12:37:52Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1446185 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44350 | |
dc.description.abstract | Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ikäluokissa. Aikaisemmassa tutkimuksessa on keskitytty mm. opettajien ja oppilaiden taitoihin ja tapoihin hyödyntää TVT:aa opetuksessa ja oppimisessa, mutta vastaavia kysymyksiä opettajaopiskelijoiden näkökulmasta on esitetty häviävän vähän. On tärkeää huomioida, että kuten kriittisen ajattelun taidot, myös TVT:n laaja-alainen osaaminen on pitkän aikajakson kuluessa kehittyvä taito. Jotta tulevan opettajasukupolven TVT-taitoja voitaisiin tutkia ja selvittää oleellisia taustakysymyksiä tulevien opettajien asenteista ja näkemyksistä TVT:n opetuskäytöstä, on perusteltua kohdistaa tutkimusta myös opettajaopiskelijoihin ja opettajakoulutukseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten englannin kielen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä sekä TVT:n opetuskäytön hyödyistä ja haitoista että TVT- koulutuksen tarpeesta ja mahdollisista sisällöistä opettajakoulutuksessa. Taustakirjallisuuteen ja suomalaisessa koulutusjärjestelmässä vallitsevaan sosiaalis-konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjautuen luotiin Internet-pohjainen kyselylomake, jolla kerättiin määrällistä ja laadullista aineistoa suljetuilla monivalintakysymyksillä ja avoimilla kysymyksillä. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen Fisherin tarkkaa chi-square testiä, ja laadullinen aineisto taustakirjallisuuteen ja luokitteluun tukeutuvalla, tulkitsevalla sisältöanalyysillä. Tulosten mukaan opettajaopiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti TVT:n vaikutuksiin oppimiseen ja opettamiseen. Oppilaiden olemassa olevien TVT-taitojen suhteen oltiin kuitenkin varsin kriittisiä, mikä korostaa opettajaopiskelijoiden yleistä näkemystä siitä että oppilaille pitäisi opettaa TVT-taitoja koulussa, erityisesti jotta se mahdollistaisi TVT:n käytön englannin kielen opiskelussa. Tärkeimpinä teknisinä ja pedagogisina hyötyinä pidettiin resurssien, kuten oppimateriaalin, saatavuutta; hyötyjä kognitiivisten taitojen kehittymiselle; sekä TVT:n mahdollistamia motivaatiota parantavia opetustapoja. Teknisinä ja pedagogisina haasteina mainittiin niin ikään kognitiivisia tekijöitä, kuten keskittymisen herpaantuminen ja puutteelliset TVT-taidot; myös teknologian saatavuudessa ja käytössä vaikutti olevan selkeitä teknisiä ongelmakohtia. Opettajaopiskelijoiden näkemysten mukaan TVT-koulutus opettajakoulutuksessa ei ole riittävää siitä huolimatta, että opiskelijat arvioivat omat TVT-taitonsa varsin hyviksi. Suurin osa vastaajista ilmaisi haluavansa sekä teknistä että pedagogista (lisä)koulutusta TVT:n opetuskäytössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että TVT:n opetuskäytön koulutusta erityisesti pedagogiikan kannalta olisi hyödyllistä lisätä osaksi opettajaopintoja, jotta tulevat opettajat saisivat itsevarmuutta ja toiminnallisia taitoja TVT:n käyttöön opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (139 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ICT | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | teacher training | |
dc.subject.other | language learning and teaching | |
dc.subject.other | TVT | |
dc.subject.other | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.other | englannin kieli | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | opettaminen | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.title | ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities | |
dc.title.alternative | EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409292896 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-09-29T12:37:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |