Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKrouvi, Taneli
dc.date.accessioned2014-09-08T11:30:03Z
dc.date.available2014-09-08T11:30:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445304
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44213
dc.description.abstractTutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän kuorta, motivoiden pelaajaa, antaen pelaajalle palautetta, välittäen pelaajalle tietoa muuttuvasta pelitilanteesta ja viestimällä pelin lopputuloksesta. Analyyseissa erotettiin kolme musiikillisen merkityksen muodostamisen tapaa: musiikilliset konventiot, sopimuksen varaiset viittaukset sekä musiikin ja toisen peliretoriikan muodon välille syntyvät metaforisest merkitysrakenteet. Analyyseissa hyödynnettäväsää teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyi kolme tutkimustraditiota: soveltavan pelitutkimuksen teoria, semioottinen mediamusiikin tutkimus sekä aikaisempi videopelimusiikin- ja audion tutkimus. Erityisen keskeiseen osaan tutkimuksessa nousivat Aki Järvisen (2008) esittämä laaja formalistinen peliteoria, Nicholas Cookin (1998) ja Juan Chattahin (2006) esittämät teoriat mediamusiikin metaforisesta luonteesta, Karen Collinsin (2008) esittämät peliaudion teknisen toteutuksen perusluokittelut sekä Jason Bramen (2009) esittämä muotoanalyysimenetelmä videopelimusiikin ei-lineaariselle muodolle. Tutkimuksen aineistona toimivat kolme videopeliä: kauhuelokuvateemalle perustuva ammuntapeli Left 4 Dead (Valve 2006), toimintapainotteinen seikkailu- ja ongelmanratkontapeli Shadow of the Colossus (Team ICO 2005) sekä tuulen lentoa kuvaava rauhallinen Flower (thatgamecompany 2009). Tutkimuksessa havaittiin, kuinka kolme peliä hyödynsivät musiikkia peliretoriikkana hyvin erilaisilla tavoilla. Left 4 Dead -pelin analyysissa tarkasteltiin pelin eri vihollishahmoihin liittyviä musiikillisia katkelmia, jotka olivat äärimmäisen läheisessä metaforisessa ja ikonisessa suhteessa pelihahmojen visuaaliseen kuvaukseen ja toimintaan peliympäristössä. Pelissä musiikin toimintaa tarkasteltiin päämäärä- ja palauteretoriikkana, sillä musiikki auttaa pelaajaa arvioimaan uudelleen lyhyen tähtäimen tavoitteitaan. Sen sijaan Shadow of the Colossus -pelissä musiikki toimi ensisijaisesti motivaatio- ja palauteretoriikkana ja musiikin muoto sidottiin osaksi pelin sääntöihin liittyvien tavoitteiden täyttymistä. Pelissä musiikki myös osallistuu voimakkaasti pelin teemaan liittyvän eettisen-häilyvyyden rakentamiseen, syyllistäen pelaajaa pelin tavoitteissa onnistumisesta. Flower-pelissä sen sijaan eri vuorovaikutteisen musiikin tekniikoita hyödynnettiin pelaajalle annettuna eritasoisena positiivisena palautteena. Samanaikaisesti musiikki rakentaa voimakkaasti pelin teeman luonto-teknologia vastakkainasettelua ja motivoi pelaajaa vapaan ja leikkisän peliroolin omaksumiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherVideopelimusiikki
dc.subject.othervideopelit
dc.subject.othertietokonepelit
dc.subject.otherdynaaminen musiikki
dc.subject.otherpeliretoriikka
dc.subject.otherludomusikologia
dc.titleMusiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
dc.title.alternativeVideopelimusiikki peliretoriikkana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409082751
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2014-09-08T11:30:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelimusiikki
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysomusiikintutkimus
dc.subject.ysointeraktiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot