Yritysblokkaamisen motiivit ja haasteet
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain opinnäytteen julkaisseella laitoksella ja Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Ovaska, Jussi Markus
Yritysbloggaamisen motiivit ja haasteet
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin yritysblogeja yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa.
Yritysblogi on Web 2.0 kanava, joka mahdollistaa yrityksille vuorovaikutteisen
viestinnän yleisöjensä kanssa. Se mahdollistaa avoimen ja rehellisen
keskustelun käymisen sekä asiakkaiden, että osakkeenomistajien kanssa.
Blogeissa voidaan myös toteuttaa tuotteiden, palvelujen tai oman asiantuntijuuden
markkinointia hienovaraisemmin ja autenttisemmin kuin perinteisissä
markkinointikanavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aluksi
tarkasteltiin yritysblogien ominaisuuksia suhteessa muuhun sosiaaliseen mediaan
sekä yrityksen tavanomaisiin viestintä- ja markkinaväyliin. Tämän lisäksi
käytiin läpi, minkälaista tutkimusta yritysblogeista on tehty. Varsinaisissa tutkimuskysymyksissä
perehdyttiin yritysten sekä työntekijöiden syihin perustaa
ja ylläpitää yritysblogeja, sekä haasteisiin joita yritysbloggaamisessa esiintyy.
Tutkimustuloksina todettiin, että yritysblogien tutkimuksessa on pyritty esimerkiksi
selvittämään johtoportaan sekä työntekijöiden asenteita blogeja kohtaan,
heidän motiivejaan perustaa blogeja, haasteita blogien pitämisessä, blogien
tehokkuutta liiketoiminnassa tai liikevaihdon kasvattamisessa, sekä luokittelemaan
blogeja jatkotutkimusta varten. Yritysten syyt perustaa ja ylläpitää blogeja
vaihtelivat esimerkiksi yrityksen koosta tai toimialasta riippuen. Monet
yritykset perustavat blogeja kokeilumielessä, kun taas toisilla todettiin olevan
strategia päätöksenteon takana. Monen yrityksen motiivina on keskustelujen
käyminen yleisöjen kanssa sekä näkyvyyden parantaminen niin ihmisille, kuin
hakukoneillekin. Yrityksillä on halu näyttäytyä edelläkävijänä ja ajatusjohtajana
omalla alallaan. Yritysblogi koettiin matalan kynnyksen toiminnaksi, jolla näitä
pyrkimyksiä voidaan edistää. Haasteista yritysbloggaamisessa esiin nousivat
sisällön hallinta ja sen suhteuttaminen avoimen kommunikaation pyrkimykseen
yrityksissä. Yritystä vahingoittava kirjoittaminen koettiin ongelmalliseksi
niin työntekijöiden, kuin ulkopuolisten kirjoittamissa teksteissä, kuten esimerkiksi
blogin kommenteissa. Haasteellisena nähtiin myös yritysblogien hyötyjen
mittaaminen rahallisesti, sillä tutkimukset eivät ole kyenneet osoittamaan yritysblogien
rahallista arvoa.
...
Ovaska, Jussi Markus
The motives and challenges in corporate blogging
Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2010, 24 p.
Information Systems, Bachelor’s Thesis
Supervisor: Salo, Markus
This thesis studied corporate blogs in public relations and marketing purposes
of a firm. Corporate blog is a Web 2.0 channel that makes it possible for companies
to communicate interactively with its audiences. Corporate blog enables
open and honest conversations with both customers and shareholders. The
marketing of products, services and own expertise can also be done with more
subtlety and and authenticity than in traditional marketing channels. The thesis
was conducted as a literature review. First the characteristics of corporate blogs
were studied in comparison to other social media and traditional public relations
and marketing channels of a firm. In addition, how corporate blogs have
been studied was gone through. As the primary study questions the reasons
why companies and their employees start and maintain blogs were analysed, as
well as challenges that corporate blogs might face. The results of the study were
that in the studies regarding corporate blogs there have for example been attempts
to figure out what are the attitudes of managers and employees towards
blogs are, their motives to start blogs, the challenges in maintaining blogs, the
efficecy of blogs in business or inceasing revenue and categorizing blogs for
future research. The reasons why companies start and maintain blogs varied
depending on variables such as the size of the company and the field of business
that they operate in. Many companies start blogs as an experiment while
others have a strategy behind the decision. Companies had motives such as having
conversations with their customers and improving visibility in the eyes of
customers and in search engine results. Companies also have a desire to be
viewed as forerunners and thought leaders in their domain. Corporate blogging
was deemed as low-effort activity that can support these endeavours. Regarding
challenges in starting a corporate blog the issue of managing content was
raised as well as making it work with open communication efforts in the corporation.
Harmful writing towards the company was deemed problematic both in
employee written blogs and in texts from outside the company such as in the
blog comment section. Challenges also included the measuring of the financial
value that a blog provides, as studies have not been able to show the monetary
value of corporate blogs.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
Metsä-Simola, Anne (2023)Työntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ... -
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ... -
Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
Kontturi, Tiina (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat ... -
Golfin kuluttamisen motiivit ja sitä estävät tekijät
Kolmonen, Eetu (2022)Urheilun kuluttajia ohjaavien motiivien ja kuluttajaa estävien tekijöiden ymmärtäminen on urheiluorganisaatioiden näkökulmasta erittäin tärkeää. Niiden ymmärtäminen auttaa kyseisiä organisaatioita tehostamaan markkinointia, ... -
Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
Lehto, Emmi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.