Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
Tutkimuksessani otan selvää siitä, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion käyneet kokevat oppineensa lukiosta, ja millä tavoin ne näkyvät heidän elämissään tänä päivänä. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sillä Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottuneena musiikkipaikkakuntana. Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvitetty musiikkilukion merkitystä musiikin ammattiin suuntautuneiden henkilöiden kohdalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin etsiä vastauksia siihen, millaisia valmiuksia ja työvälineitä Kaustisen musiikkilukio on tarjonnut heille, jotka eivät suuntautuneet lukion jälkeen musiikin alalle, sillä noin 70 % Kaustisen musiikkilukiosta ylioppilaaksi kirjoittaneista työskentelee muulla kuin musiikin alalla.
Omat kokemukseni Kaustisen musiikkilukiosta innoittivat tämän aiheen ääreen. Musiikkilukiotoimintaa ei ole tutkittu kovinkaan runsaasti, joten mielestäni tämä tutkimus on paikallaan raottamaan tapauskohtaisesti yhden musiikkilukion toimintaa ja vaikutuksia. Musiikkilukiot ovat erityislukioita, joille opetusministeriö on myöntänyt erityisen koulutustehtävän. Tällaisessa erityislukiossa musiikkipainotus näkyy tuntijaossa ja kurssitarjottimessa.
Tutkielman teoriaosuudessa luon katsauksen suomalaiseen lukiokoulutukseen ja musiikkilukioihin. Lisäksi esittelen sekä valtakunnallisia lukion opetussuunnitelman perusteita että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaista opetussuunnitelmaa. Taustaosuudessa avaan lukijalle myös tarkemmin Kaustisen musiikkilukiota kouluna, sekä kuvaan Kaustisen kuntaa ympäristönä. Lisäksi määrittelen ja esittelen lukio- ja nuoruusikään liittyviä peruskäsitteitä.
Tässä tapaustutkimuksessa olen selvittänyt musiikkilukiokokemuksia teemahaastatteluiden kautta. Haastattelin neljää (4) henkilöä, jotka ovat suorittaneet ylioppilastutkinnon Kaustisen musiikkilukiossa vuosina 1999 ja 2000. Heistä yksi on mies ja kolme naisia. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä on ollut laadullinen sisällönanalyysi, ja tulokset on muodostettu abduktiivisen päättelyn kautta.
Keskeisimpinä tuloksina selvisi, että Kaustisen musiikkilukio on antanut haastateltaville rohkeutta ja itsevarmuutta elämässä. Lisäksi musiikkilukion yhteisöllinen ja kannustava ilmapiiri auttoi vuorovaikutustaitojen kehittymisessä ja erilaisuuden hyväksymisessä, mikä on näkynyt työelämässä avoimuutena ja rohkeutena. Musiikkilukio opetti myös esimerkiksi vastuullisuutta, luovuutta, itseilmaisua ja monipuolisia työtapoja, jotka näkyvät haastateltavien elämissä tänäkin päivänä: lukiossa opittiin elämässä selviytymisen taitoja. Tutkimukseni perusteella Kaustisen musiikkilukion antamat taidot ja kokemukset vastaavat hyvin sekä valtakunnallisessa että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa mainittuja sisältöjä ja tavoitteita.
...
Alternative title
Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässäMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
Ollikainen, Saara; Salminen, Alexa (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kuva lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista opettajien määrittelemänä. Pyrkimyksenä oli ymmärtää, miten opettajat kokemustensa pohjalta määrittelevät lasten sosiaaliset ... -
"Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi
Hartikainen, Laura-Maarit (2016)Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen ... -
Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
Smolander, Jenna (2012)Tutkielma käsittelee runouden opetusta, lukemista ja tulkintaa lukion suomi toisena kielenä (eli S2) -kontekstissa. Työssäni tutkin lukion suomenopettajien opetuskäytänteitä eli tapoja opettaa runoutta kakkoskielisille ... -
"Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Kääriäinen, Sami (2023)Tutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019–2022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit näkivät ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ...