University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Lapsella on pelisilmää" : sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa

Thumbnail
View/Open
545.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ollikainen, Saara |
Salminen, Alexa
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada kuva lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista opettajien määrittelemänä. Pyrkimyksenä oli ymmärtää, miten opettajat kokemustensa pohjalta määrittelevät lasten sosiaaliset taidot ja niiden arvioinnin. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sosiaalisten taitojen tärkeydestä perusopetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 30 alkuopetuksessa toimivaa luokanopettajaa tai erityisopettajaa. Harkinnanvarainen otoksen kriteerinä oli opettajan omakohtainen kokemus lapsen sosiaalisista taidoista ja niiden arvioinnista. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisia taitoja empatian ja ryhmässä toimimisen taitojen näkökulmista. Empatia nähtiin kykynä asettua toisen ihmisen asemaan ja ottaa toiset ihmiset huomioon. Ryhmässä toimimisen taidot jakaantuivat vuorovaikutukseen ja yksilöön liittyviin tekijöihin. Opettajat kuvasivat lapsen sosiaalisten taitojen arviointia kontekstisidonnaisen arvioinnin, arviointivälineiden ja arvioinnin yhteistyön ulottuvuuksien näkökulmista. Opettajien kuvaukset lapsen sosiaalisista taidoista sisälsivät sekä konkreettisen toiminnan kuvausta, että ajatteluun ja tunteisiin liittyvien prosessien kuvausta. Näin voitiin ajatella opettajien käsittävän sosiaaliset taidot paljon syvällisempänä ilmiönä, sosiaalisena kompetenssina. ...
 
The purpose of this study was to gain an understanding of children’s social skills and to investigate how teachers assess those skills. We attempt to shed light on the importance of social skills in education. The data for this qualitative, phenomenological study was collected using an electronic questionnaire which consisted of open-ended questions. The 30 respondents were teachers and special teachers working in early education. There was a discretionary criterion in the selection of the participants – the respondents had had personal experience in assessing children’s social skills. The method used to analyse the data was qualitative content analysis. The study reveals that the teachers based their definition of children’s social skills on both empathy and the ability to work as part of a group. Empathy was seen as the ability to put oneself in someone else’s position and to take others into consideration. Skills needed in group work were considered twofold: communication and the factors related to the individual. The teachers described the assessment of children’s social skills from three points of view – contextbound assessment, tools used for the assessment and the dimensions of the cooperation in the process of the assessment. The teachers’ descriptions portrayed both practical activity as well as processes requiring thinking and managing of emotions. Thus it can be argued that teachers consider social skills as a more profound phenomenon, social competence. ...
 
Alternative title
Sosiaaliset taidot ja niiden arviointi alkuopetuksessa
Keywords
sosiaaliset taidot sosiaalisten taitojen arviointi sosiaalinen kompetenssi koulu opetussuunnitelma arviointi opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601211243

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27677]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään 

    Vähätörmä, Matias (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ...
  • Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään 

    Vähätörmä, Matias (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko ...
  • Opettajien käsityksiä sosiaalisten taitojen opettamisesta peruskoulun 1. - 6. luokilla 

    Oinas, Seija (2010)
  • Sarjakuvittaminen lasten toiminnanohjauksen ja sosiaalisten taitojen kehityksen tukena : varhaiserityiskasvatuksen työntekijöiden haastattelu- ja havainnointitutkimus 

    Korteikko, Marianne (2011)
    Tutkimus selvitti varhaiserityiskasvatuksen ammattilaisten sarjakuvittamisen menetelmän käyttöä, syitä käyttöön ja sen avulla saavutettua tukea lasten toiminnanohjauksessa sekä sosiaalisissa taidoissa. Tutkimus oli laadulinen ...
  • Lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen koulussa skidikantti-ohjelman avulla 

    Hynninen, Tuula (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre