dc.contributor.author | Karvonen, Mea | |
dc.date.accessioned | 2014-06-16T08:27:13Z | |
dc.date.available | 2014-06-16T08:27:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437480 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6.
luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin
fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin
alakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen,
sosiaalinen kanssakäyminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta
lukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka.
Lukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen
mielekkyys sekä suhtautuminen lukutuokioilla käytettyihin lukutapoihin.
Lukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdessä lukeminen koettiin
vaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssakäymisestä lukumummien ja -vaarien
kanssa olivat pääosin myönteisiä. Osa lapsista koki toiminnan kautta
kehittyneensä lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja –vaareilta apua
erityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten
kokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siitä,
miten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yhtäältä oppitunteihin ja
toisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli
lapsille mieleistä. Hyvä lukupaikka oli lasten mielestä rauhallinen, esteettinen,
pehmeillä tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeitä tarjoava.
Tutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset
toiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari –toiminnassa kiinnittää
mm. siihen, etteivät merkkivahvistajat heikennä lasten sisäistä lukumotivaatiota
eikä tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana häiritse lasten muuta opiskelua. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (52 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Lukumummi ja -vaari -toiminta | |
dc.title | 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406162034 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2014-06-16T08:27:14Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |