Vuorovaikutus ja sen merkitys aikakauslehden verkkoyhteisössä : "kykenen vaikuttamaan vaikka olenkin pelkkä opiskelija ja siivoan laittioita työkseni"
Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää verkkoyhteisön toimintaan osallistumisen motiiveja ja lehden toimituksen syitä lukijoiden osallistamiseen. Tutkimuksessa lähestyttiin asiaa sekä lukijoiden että lehden toimituksen näkökulmasta.
Tutkittava aikakauslehti oli suomalainen, muotiin ja tyyliin keskittyvä naistenlehti Costume, joka lanseerattiin Suomen markkinoille syksyllä 2012. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja lehden päätoimittajan teemahaastattelulla.
Tuloksista kävi ilmi, että monikanavaisuudesta ja verkkosisällöistä huolimatta printtilehti on suosittu vastaajien keskuudessa. Tulokset osoittivat, että vain pieni osa sivuston käyttäjistä loi ja tuotti sisältöä sivustolle ja piti vuorovaikutusta yllä. Verkkosivusto ja sen yhteisö toimivat kanavana, joka tarjosi osallistujille tietoa heitä kiinnostavasta ilmiöstä. Verkkosivusto toimi osallistujille kanavana tuoda itseään esille sekä saada henkilökohtaista näkyvyyttä ja hyötyjä omaan elämään. Tulokset osoittivat, että käyttäjien ja lehden tekijöiden välinen keskustelu ja vuorovaikutus merkitsevät käyttäjille ensisijaisesti vaikutusmahdollisuuksia ja arvostusta lehden taholta. Toimitukselle vuorovaikutus merkitsi ensisijaisesti lukijoiden tuen ja tietämyksen hyödyntämistä, mutta myös työn uudelleen organisointia ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ... -
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
Karasvirta, Saara (2010)Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ... -
Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä
Hytönen, Milla (2020)Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka ... -
Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
Koivisto, Minna (2017)Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.