Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu niitä tekijöitä, motiiveja, jotka saavat kuluttajan osallistumaan online-yhteisön toimintaan. Tutkimus on toteutettu aiempien tutkimusten tuottaman teoriatiedon sekä määrällisen aineiston avulla.
Työn aineisto on kerätty kohdeorganisaation online-yhteisön käyttäjille suunnatulla kyselyllä, jossa on hyödynnetty aiempaa osallistumisen motiiveja mittaavaa tutkimusta soveltaen sitä kohdeorganisaatiolle sopivaksi. Mittarin tarkoituksena oli selvittää motiiveja, jotka korostuvat vastaajien keskuudessa, kun heille esitettiin erilaisia väittämiä tutkimuksen kohteeseen liittyen. Motiiveja tarkasteltiin eri muuttujien, kuten sukupuolen, iän, asumismuodon, työelämän position sekä asuinmaakunnan kautta. Tämän lisäksi tarkasteltiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä heidän kiinnostustaan kohdeorganisaation rakentamiin sisältöihin. Analysointitapana käytettiin ristiintaulukointia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen kohde brändinä on tunnettu ja sen sisällöt tunnetaan hyvin, mutta motivaatio yhteisön rakentamiseen ja vuorovaikutukseen muiden kuluttajien kanssa on hyvin vähäinen. Vaikuttavissa motiiveissa korostuivat erityisesti hedonistisen palkkion kokemus sekä brändin sisältöjen hyödyntäminen ajantasaisen tiedon lähteenä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating the Impact of Rewarded Social Media Engagement, Trust, Perceived Switching Cost and Loyalty on Loyalty Members in Sports Industry
Rauf, Muniba; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Social media has changed the way people interact with companies and one another as well as become a powerful tool for enhancing touchpoints with customers. While many studies on loyalty, loyalty/reward programmes exists, ... -
Co-creation vs. brandjacking : a case study on customer engagement on LinkedIn
Eskelinen, Kerttu; Kotila, Jussi (2019)Digitaalisen median ja sosiaalisen median alustojen kehitys on muuttanut tapaa, jolla kuluttajat vuorovaikuttavat sekä brändien että toistensa kanssa. Koska sosiaalisessa mediassa kuluttajat ottavat aktiivisen osallistujan ... -
Eteläpohjalaisten pienten ja keskisuurten yritysten Venäjän kaupan esteet ja motiivit
Pekkinen, Tuija (2012)Tutkimuksella halutaan löytää vastaus neljään kysymykseen: missä vaiheessa eteläpohjalaiset pk-yritykset ovat kansainvälistymisessään, tekevätkö ne Venäjän kauppaa, mitkä ovat Venäjän kaupan motiivit ja esteet ja minkälainen ... -
Kun liikunta ei "uppoa" : liikunnan harrastamattomuuden syyt kuuden Liikkuva koulu -hankkeen koulun 7. ja 8. luokkalaisilla
Hölttä, Ida (2013)Pro gradu -tutkimukseni tavoitteena oli tutkia yläkouluikäisten nuorten vapaa-ajan liikuntaa ja liikunnan harrastamattomuuden syitä. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten liikunnan määrää ja useutta, heidän harrastamiaan ... -
Hateholders and Brandjacking : Negative Engagement of Customers and Stakeholders
Lievonen, Matias; Luoma-aho, Vilma; Bowden, Jana (Routledge, 2023)Social and real-time media allow customers and other stakeholders to easily voice their opinions online when brands or organisations fail to meet their expectations. Such outbursts, which are often addressed through corporate ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.