Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka vuoksi yhteisön menestyksen kannalta asiakkaan sitoutuminen yhteisön toimintaan ja siitä muodostuva arvo ovat elintärkeitä.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää sitä, miten online-brändiyhteisöt rakentuvat ja kuinka arvoa ja sitoutumista syntyy käytänteiden kautta asiakkaille. Sitoutumista ja arvonluontia käsittelevät käytänteiden tutkimukset tunnistavat kahdeksan näitä ominaisuuksia vahvistavaa käytännettä online-brändiyhteisöissä: yhdessä kehittäminen, jäsenyyden tunnustaminen, dokumentointi, mielenkiinnon kohteiden erottaminen, yhteisten kokemusten jakaminen, sosiaalinen vuorovaikutus/ verkostoituminen, puolesta puhuminen ja tiedon jakaminen/ oppiminen.
Tähän tutkimukseen tutkimusmetodeiksi valittiin netnografia ja haastattelu, joiden avulla tarkastellaan online-brändiyhteisöiden vuorovaikutusta. Valitut tutkimusmetodit täydentävät toisiaan ja sopivat ominaisuuksiensa vuoksi ver-kossa toimivien yhteisöiden tutkimiseen. Tutkimuksen kohdeyleisöksi valikoi-tui kolme toisistaan poikkeavaa online-brändiyhteisöä: Call of Duty, Call of Duty WARZONE ja Call of Duty-peliyhteisö. Tutkimus rajattiin Warzone-peliin. Yhteisöiden toimintaa tarkkailtiin vajaan vuoden mittaisen ajanjakson ajan ja yhteisöistä kerättyä materiaalia tallennettiin yli 100 sivua aineiston analyysia ja tulkintaa varten. Lisäksi haastattelu kesti yhden viikonlopun ajan, jolloin yhden yhteisön toimintaa tarkasteltiin tutkimusta varten.
Tutkimukseen valitut käytänteet ilmenivät Call of Duty-yhteisöissä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa kävi ilmi jäsenten sitoutumisen ja arvonluonnin moniulotteisuus, ja käytänteiden avulla syntynyt kilpailullisuus ja sosiaalinen hierarkia korostuivat. Käytänteiden avulla luotu arvo ja sitoutuminen pystyttiin esittämään valittujen käytänteiden perusteella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Unelmaa rakentamassa : luksusbrändiyhteisöjen kuluttajat
Järvi, Janina (2022)Luksusbrändit ovat olleet digitalisaation ja sosiaalisen median tulon myötä muutoksen edessä. Brändit ovat helpommin jokaisen saavutettavissa, joka voi vaarantaa brändien syvimmän olemuksen. Kuluttajien subjektiiviset ... -
Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
Karasvirta, Saara (2010)Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ... -
Vuorovaikutus ja sen merkitys aikakauslehden verkkoyhteisössä : "kykenen vaikuttamaan vaikka olenkin pelkkä opiskelija ja siivoan laittioita työkseni"
Tuomikoski, Jatta (2014)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. ... -
Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen
Kallio, Tanja (2017)Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.