University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä

Thumbnail
View/Open
2.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytönen, Milla
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka vuoksi yhteisön menestyksen kannalta asiakkaan sitoutuminen yhteisön toimintaan ja siitä muodostuva arvo ovat elintärkeitä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää sitä, miten online-brändiyhteisöt rakentuvat ja kuinka arvoa ja sitoutumista syntyy käytänteiden kautta asiakkaille. Sitoutumista ja arvonluontia käsittelevät käytänteiden tutkimukset tunnistavat kahdeksan näitä ominaisuuksia vahvistavaa käytännettä online-brändiyhteisöissä: yhdessä kehittäminen, jäsenyyden tunnustaminen, dokumentointi, mielenkiinnon kohteiden erottaminen, yhteisten kokemusten jakaminen, sosiaalinen vuorovaikutus/ verkostoituminen, puolesta puhuminen ja tiedon jakaminen/ oppiminen. Tähän tutkimukseen tutkimusmetodeiksi valittiin netnografia ja haastattelu, joiden avulla tarkastellaan online-brändiyhteisöiden vuorovaikutusta. Valitut tutkimusmetodit täydentävät toisiaan ja sopivat ominaisuuksiensa vuoksi ver-kossa toimivien yhteisöiden tutkimiseen. Tutkimuksen kohdeyleisöksi valikoi-tui kolme toisistaan poikkeavaa online-brändiyhteisöä: Call of Duty, Call of Duty WARZONE ja Call of Duty-peliyhteisö. Tutkimus rajattiin Warzone-peliin. Yhteisöiden toimintaa tarkkailtiin vajaan vuoden mittaisen ajanjakson ajan ja yhteisöistä kerättyä materiaalia tallennettiin yli 100 sivua aineiston analyysia ja tulkintaa varten. Lisäksi haastattelu kesti yhden viikonlopun ajan, jolloin yhden yhteisön toimintaa tarkasteltiin tutkimusta varten. Tutkimukseen valitut käytänteet ilmenivät Call of Duty-yhteisöissä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa kävi ilmi jäsenten sitoutumisen ja arvonluonnin moniulotteisuus, ja käytänteiden avulla syntynyt kilpailullisuus ja sosiaalinen hierarkia korostuivat. Käytänteiden avulla luotu arvo ja sitoutuminen pystyttiin esittämään valittujen käytänteiden perusteella. ...
Keywords
netnografia online-brändiyhteisö käytänne brändit arvonluonti yhteisöt sitoutuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177250

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla 

    Karasvirta, Saara (2010)
    Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ...
  • Unelmaa rakentamassa : luksusbrändiyhteisöjen kuluttajat 

    Järvi, Janina (2022)
    Luksusbrändit ovat olleet digitalisaation ja sosiaalisen median tulon myötä muutoksen edessä. Brändit ovat helpommin jokaisen saavutettavissa, joka voi vaarantaa brändien syvimmän olemuksen. Kuluttajien subjektiiviset ...
  • Vuorovaikutus ja sen merkitys aikakauslehden verkkoyhteisössä : "kykenen vaikuttamaan vaikka olenkin pelkkä opiskelija ja siivoan laittioita työkseni" 

    Tuomikoski, Jatta (2014)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. ...
  • Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen 

    Kallio, Tanja (2017)
    Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ...
  • Vihreän yrityskulttuurin luominen henkilöstön sitouttamisen ja ympäristöjärjestelmän rakentamisen avulla 

    Onkila, Tiina (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre