University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla

Thumbnail
View/Open
920.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karasvirta, Saara
Date
2010
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen näkökulmasta kuin vanhojen asiakkaiden säilyttäminen. Haasteena alalle onkin se, miten jo olemassa olevista asiakkaista saataisiin uskollisia. Määräaikaisuudet ovat usein käytetty ratkaisu, mutta ne eivät saa asiakasta sitoutumaan kokonaisvaltaisesti. Jos asiakas saataisiin vietyä uskollisuuden ”yli”, asiakasyhteisöön saakka, yritys olisi vahvoilla. Tämä tutkimus selvittää sitä, onko teleoperaattoreista puhuttaessa olemassa yhteisöllisyyttä, mistä se rakentuu ja miten siihen voidaan päästä. Tarkoituksena on tutkia ilmiötä, kuvailla sitä ja löytää teoreettisesti sekä yrityksen näkökulmasta mahdollisuuksia hyödyntää yhteisöllisyyttä tutkimuksessa ja markkinoinnissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka tehtiin Suomen suurimmalle puolueettomalle verkkoyhteisölle, joka keskittyy teleoperaattoreihin ja niihin liittyviin teemoihin. Lähtöoletuksina oli yhteisöllisyyden manifestoituminen verkossa, sen keskittyminen brandin ympärille, word-of-mouthin nopea ja merkityksellinen leviäminen verkkoyhteisöissä ja se, että yhteisöllisyys spesifillä tutkitulla alalla on sekä psykologista että toiminnallista. Toisin sanoen, se syntyy sekä brandia että yhteisön jäseniä kohden ja nämä kaksi tukevat toisiaan positiivisesti. Lähtöoletukset vahvistuivat tutkimuksen myötä ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset teoriaa sekä empiiristä aineistoa hyväksi käyttäen. Tutkimus antaa tietoa uudesta ja hyvin vähän tutkitusta ilmiöstä ja luo pohjan tulevalle tutkimukselle liittyen aiheeseen. Sen kontribuutio sekä teoreettiselta osalta että markkinoinnin johdolle ehdotetut toimenpiteet näyttävät suuntaa, joilla voidaan mahdollistaa uuden ja innovatiivisen markkinointikanavan käyttö ja sitouttaa asiakkaita täysin uudella tavalla – yhteisöllistää heidät. ...
Keywords
yhteisöllisyys teleoperaattori verkkoyhteisö brandiyhteisö word-of-mouth uskollisuus teleoperaattorit verkkoyhteisöt brandit yhteisöt viraalimarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271937

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21545]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre