University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla

Thumbnail
View/Open
920.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karasvirta, Saara
Date
2010
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen näkökulmasta kuin vanhojen asiakkaiden säilyttäminen. Haasteena alalle onkin se, miten jo olemassa olevista asiakkaista saataisiin uskollisia. Määräaikaisuudet ovat usein käytetty ratkaisu, mutta ne eivät saa asiakasta sitoutumaan kokonaisvaltaisesti. Jos asiakas saataisiin vietyä uskollisuuden ”yli”, asiakasyhteisöön saakka, yritys olisi vahvoilla. Tämä tutkimus selvittää sitä, onko teleoperaattoreista puhuttaessa olemassa yhteisöllisyyttä, mistä se rakentuu ja miten siihen voidaan päästä. Tarkoituksena on tutkia ilmiötä, kuvailla sitä ja löytää teoreettisesti sekä yrityksen näkökulmasta mahdollisuuksia hyödyntää yhteisöllisyyttä tutkimuksessa ja markkinoinnissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka tehtiin Suomen suurimmalle puolueettomalle verkkoyhteisölle, joka keskittyy teleoperaattoreihin ja niihin liittyviin teemoihin. Lähtöoletuksina oli yhteisöllisyyden manifestoituminen verkossa, sen keskittyminen brandin ympärille, word-of-mouthin nopea ja merkityksellinen leviäminen verkkoyhteisöissä ja se, että yhteisöllisyys spesifillä tutkitulla alalla on sekä psykologista että toiminnallista. Toisin sanoen, se syntyy sekä brandia että yhteisön jäseniä kohden ja nämä kaksi tukevat toisiaan positiivisesti. Lähtöoletukset vahvistuivat tutkimuksen myötä ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset teoriaa sekä empiiristä aineistoa hyväksi käyttäen. Tutkimus antaa tietoa uudesta ja hyvin vähän tutkitusta ilmiöstä ja luo pohjan tulevalle tutkimukselle liittyen aiheeseen. Sen kontribuutio sekä teoreettiselta osalta että markkinoinnin johdolle ehdotetut toimenpiteet näyttävät suuntaa, joilla voidaan mahdollistaa uuden ja innovatiivisen markkinointikanavan käyttö ja sitouttaa asiakkaita täysin uudella tavalla – yhteisöllistää heidät. ...
Keywords
yhteisöllisyys teleoperaattori verkkoyhteisö brandiyhteisö word-of-mouth uskollisuus teleoperaattorit verkkoyhteisöt brandit yhteisöt viraalimarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271937

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vauvapalstat verkkoyhteisöinä ja yhteisöllisyyden muodostajina 

    Niemelä, Katja (2010)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutustutaan pienten lasten vanhemmille suunnattuihin keskustelupalstoihin ja siihen millaisia verkkoyhteisöjä ne ovat. Lisäksi selvitettiin, saavatko keskusteluihin osallistujat niistä ...
  • Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin 

    Kukkonen, Nina (2018)
    Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen ...
  • Vuorovaikutus ja sen merkitys aikakauslehden verkkoyhteisössä : "kykenen vaikuttamaan vaikka olenkin pelkkä opiskelija ja siivoan laittioita työkseni" 

    Tuomikoski, Jatta (2014)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. ...
  • Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä 

    Hytönen, Milla (2020)
    Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka ...
  • Unelmaa rakentamassa : luksusbrändiyhteisöjen kuluttajat 

    Järvi, Janina (2022)
    Luksusbrändit ovat olleet digitalisaation ja sosiaalisen median tulon myötä muutoksen edessä. Brändit ovat helpommin jokaisen saavutettavissa, joka voi vaarantaa brändien syvimmän olemuksen. Kuluttajien subjektiiviset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre