Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
Romo, Mira
Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 36 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Kari, Tuomas
Ylipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liikalihavuus on riski terveydelle ja pahimmillaan se voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ylipainon ja liikalihavuuden ehkäisystä ja hillitsemisestä onkin tullut tärkeä tehtävä maailmanlaajuisesti. Nykymaailmassa videopelaaminen näyttää olevan yhä suositumpi vapaa-ajanviettotapa. Liikunnalliset videopelit, jotka yhdistävät fyysisen aktiivisuuden videopelaamiseen ovat herättäneetkin kiinnostusta koskien niiden mahdollisuuksia taistelussa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään liikunnallisten videopelien motivaatiovoimaa sekä liikunnallisten videopelien tarjoamia mahdollisia hyötyjä fyysiselle hyvinvoinnille. Fyysisen hyvinvoinnin etuja tarkastellaan tutkielmassa etenkin energian kulutuksen ja painonhallinnan kautta. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien motivaatiovoimasta todettiin, että motivaatio on hyvin yksilöllistä ja ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Liikunnallisten videopelien tietyt ominaisuudet voivat motivoida toista pelaaja hyvin, mutta voivat jopa laskea toisen pelaajan motivaatiota. Lisäksi tämän hetkisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että liikunnallisten videopelien antama motivaatio niiden pelaamiseen ei ole pitkäkestoista. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien tarjoamista hyödyistä fyysiselle hyvinvoinnille todettiin, että liikunnallisten videopelien pelaaminen vastaa suurimmalta osalta kevyttä tai kohtalaista liikuntaa. Vaikka pelaamisella voidaan saavuttaa liikuntasuositukset, liikunnalliset videopelit eivät kuitenkaan korvaa perinteistä liikuntaa vaan ennemminkin täydentävät sitä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
Lietzén, Jaana (2020)Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ... -
Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tikkanen, Henrik (2020)Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ... -
Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset
Oksanen, Niko (2022)Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ... -
Vanhempien luoman kasvuympäristön yhteys toisen asteen opiskelijoiden fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan
Hökkä, Josefiina; Lappalainen, Antti (2024)Fyysinen aktiivisuus on merkittävä tekijä toisen asteen opiskelijoiden kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Vanhemmat ovat luomassa ympäristöä, jossa nuori kasvaa ja heidän merkityksensä nuoren elämään on suuri. Tässä ... -
Motivaatioilmaston muokkaamisella ja liikuntasovelluksilla lisää motivaatiota liikuntaan ja kehitystä fyysiseen toimintakykyyn
Kivilompolo, Lassi (2021)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia lisääkö liikuntasovellus-interventio 6. luokkalaisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä, liikuntamotivaatiota, fyysistä aktiivisuutta ja fyysistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.