University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset

Thumbnail
View/Open
90.44 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oksanen, Niko
Date
2022
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa on koottu yhteen tutkimuksia, niiden tutkimusmenetelmiä ja -tuloksia sekä tietoa tutkimusnäkökulmien merkityksestä. Lisäksi tutkimuksien tuloksia ja sovellettavuutta on analysoitu kriittisestä näkökulmasta.
Keywords
videopelit väkivalta tietokonepelit pelaaminen pelit nuoret digitaaliset pelit vaikutukset pelaajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062568

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4157]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Affordanssien soveltaminen ja tulkinta dynaamisten videopelien kontekstissa 

    Hautaoja, Toni (2021)
    Videopelit ohjaavat pelaajia intuitiivisesti monin eri tavoin tärkeitä päämääriä kohti käyttäen apunaan niin kutsuttuja merkitsijöitä ja affordansseja. Lähtökohtana molemmille elementeille on vailla eksplisiittistä ohjeistusta ...
  • Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus 

    Tikkanen, Henrik (2020)
    Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ...
  • Tietokonepelit ja niiden pelaaminen 

    Salokoski, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Pelien ikäsuositukset eivät suojaa lapsia pelien väkivallalta. Väkivalta itsessään ei tee kuitenkaan pelistä lasten ja nuorten suosikkia. Riskipelaaminen eli väkivaltaisten pelien suosiminen ja/tai pelien suurkulutus oli ...
  • Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa 

    Lehkonen, Riku (2020)
    Proseduraalisen sisällön tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin nähden, mutta sitä käytetään yhä usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehittämiseen, sen sijaan että sitä sovellettaisiin ...
  • Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä 

    Ahapainen, Atte (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre