dc.contributor.author | Romo, Mira | |
dc.date.accessioned | 2014-06-10T08:19:13Z | |
dc.date.available | 2014-06-10T08:19:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43666 | |
dc.description.abstract | Romo, Mira
Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 36 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Kari, Tuomas
Ylipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liikalihavuus on riski terveydelle ja pahimmillaan se voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ylipainon ja liikalihavuuden ehkäisystä ja hillitsemisestä onkin tullut tärkeä tehtävä maailmanlaajuisesti. Nykymaailmassa videopelaaminen näyttää olevan yhä suositumpi vapaa-ajanviettotapa. Liikunnalliset videopelit, jotka yhdistävät fyysisen aktiivisuuden videopelaamiseen ovat herättäneetkin kiinnostusta koskien niiden mahdollisuuksia taistelussa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään liikunnallisten videopelien motivaatiovoimaa sekä liikunnallisten videopelien tarjoamia mahdollisia hyötyjä fyysiselle hyvinvoinnille. Fyysisen hyvinvoinnin etuja tarkastellaan tutkielmassa etenkin energian kulutuksen ja painonhallinnan kautta. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien motivaatiovoimasta todettiin, että motivaatio on hyvin yksilöllistä ja ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Liikunnallisten videopelien tietyt ominaisuudet voivat motivoida toista pelaaja hyvin, mutta voivat jopa laskea toisen pelaajan motivaatiota. Lisäksi tämän hetkisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että liikunnallisten videopelien antama motivaatio niiden pelaamiseen ei ole pitkäkestoista. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien tarjoamista hyödyistä fyysiselle hyvinvoinnille todettiin, että liikunnallisten videopelien pelaaminen vastaa suurimmalta osalta kevyttä tai kohtalaista liikuntaa. Vaikka pelaamisella voidaan saavuttaa liikuntasuositukset, liikunnalliset videopelit eivät kuitenkaan korvaa perinteistä liikuntaa vaan ennemminkin täydentävät sitä. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | liikunnalliset videopelit | fi |
dc.subject.other | aktiiviset videopelit | fi |
dc.subject.other | motivaatio | fi |
dc.title | Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin | fi |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406101977 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |