University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering

Thumbnail
View/Open
184.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kalpio, Iida
Date
2014
Discipline
SwedishRuotsin kieli

 
-
 
Tutkielmani tarkoitus on antaa näkökulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta tämän päivän koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden eteläsuomalaisen yläasteen ruotsinopettajan näkökulmia audiovisuaalisen materiaalin käytöstä ruotsin opetuksessa. Halusin selvittää käyttävätkö opettajat audiovisuaalista materiaalia ja jos niin millaista, kuinka usein ja erityisesti: mihin tarkoitukseen sitä käytetään. Myös audiovisuaalisen materiaalin hankinta, hyvät ja huonot puolet, koulujen teknologiset resurssit, sekä opettajien suhtautuminen niin audiovisuaaliseen materiaaliin kuin ylipäätänsä oppimateriaalien digitalisoitumiseen olivat tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti. Päähuomiot tutkimusteni tulosten pohjalta ovat, että tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät audiovisuaalista materiaalia ruotsin opetuksessa, mutta eivät ehkä niin monipuolisesti kuin olisi mahdollista. Syitä tähän on esimerkiksi valmiin ruotsinkielisen audiovisuaalisen oppimateriaalin puute, hankinnan työläys ja ajan riittämättömyys. Tästä huolimatta opettajien suhtautuminen niin audiovisuaalisiin kuin digitalisoituviinkin oppimateriaaleihin on pääosin positiivista ja esim. audiovisuaalinen materiaali nähdään oppilaita kiinnostavana opetuskeinona. Audiovisuaalista materiaalia käytetään tämän rajatun tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin ennen kaikkea kevyempänä lisämateriaalina ruotsin opetuksessa. Tutkimukseni antaa näkökulmia ja pohjaa jatkotutkimuksille koulujen ja erityisesti oppimateriaalien kehittyessä yhä teknologiapainotteisempaan suuntaan. Aihe on ajankohtainen ja teknologian yleistyessä kouluissa, tulevat tämäntyyppiset tutkimukset olemaan jatkossakin tärkeitä. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että esimerkiksi uudet teknologiat ja mediat huomioonottavia, ruotsin opetukseen sopivia, oppimateriaaleja kaivataan. Ylioppilaskirjoitusten digitalisoituessa 2016 lähtien on myös syytä kartoittaa koulujen teknologisia resursseja yhä tarkemmin ja tutkia esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden näkökulmia aiheeseen liittyen. ...
 
Keywords
audiovisuaalinen materiaali digitalisoituminen oppimateriaali autenttisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406061954

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning 

    Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)
    Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ...
  • Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet 

    Reenilä, Karla (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ...
  • "Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students 

    Rossi, Juuli (2013)
    Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ...
  • ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension 

    Jokinen, Salla (2022)
    Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ...
  • Using films to teach about the cultures of the English-speaking world : A material package 

    Heinänen, Katri (2022)
    Lukion opetussuunnitelmassa 2020 painotetaan muun muassa oppilaiden kulttuurista osaamista. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että opetuksen tavoitteena on auttaa oppilaita selviytymään erilaisissa kulttuurisissa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre