Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers

Thumbnail
Katso/Avaa
3.1 Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Harju, Anna
Päivämäärä
2018
Oppiaine
Englannin kieliEnglish
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu päämäärä on vahvasti läsnä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtejä näkyy myös digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestintäteknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entistä laajemman lähdemateriaalien käytön, kun kuvaa, ääntä ja videota voi olla yhdistettynä jokapäiväisiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla läsnä koko koulutussysteemin läpi. Tämän materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisiä digitaalisesti tehtäviä harjoituksia lukion englannin kursseille. Tässä tapauksessa ”digitaalinen” tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, mutta myös sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, että tehtävät on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin myös tulevia opintoja ja työelämää varten. Samalla pyritään myös yhdistämään formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -lähestymistavan kautta sekä miten autenttisuus näkyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa. Materiaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Tehtävät on suunniteltu siten, että niitä on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin nähden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden tehtävän harjoituksista. Tehtäviä voi siis käyttää suureksi osaksi lukion kurssien pääsisällöstä riippumatta. Oppilailla on myös aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sillä he saavat pitkälti itse vaikuttaa sisältöihin ja suunnitteluun tehtävärungon sisällä. Materiaalipaketti on järjestetty siten, että jokaisessa tehtävässä on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus tehtävän perusperiaatteista, itse harjoitukset sekä vinkkejä opettajalle, mitä ottaa huomioon tehtävien toteutuksessa tai miten niitä voi muokata. ...
Asiasanat
curriculum task-based learning and teaching ongelmalähtöinen oppiminen autenttisuus monilukutaito opetussuunnitelmat digitalisaatio lukio englannin kieli problem-based learning authenticity multiliteracy curricula digitalisation general upper secondary school English language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133156

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module 

    Pitkäranta, Ella (2022)
    Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ...
  • It's a jungle out there : a material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school 

    Ryösä, Helmi; Matikainen, Susanna (2017)
    Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisen vaikeuksista ja koskettaa myös suurta osaa lukiolaisista. Suuressa osassa lukioita ei kuitenkaan tarjota erillistä erityisopetusta, vaan tukimuodot rajoittuvat lukivaikeusdiagnoosin ...
  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course 

    Kallio, Sanni (2016)
    Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
  • Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers 

    Eskelinen, Marja (2017)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre