"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ja näkemyksiä ruotsin kielen digipohjaisesta opetuksesta. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat hyödyntävät opetuksessaan sähköisiä tai digitaalisia työvälineitä, kuten älylaitteita ja eri sovelluksia, ja millaisina he näkevät omat digitaitonsa, oppilaiden taidot sekä digitalisaation hyödyt ja haasteet. Tutkimukseen osallistui viisi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea ja se toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöteemahaastatteluilla. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Informantteina olleet ruotsinopettajat työskentelivät joko peruskoulussa tai lukiossa.
Tulokset osoittivat opettajien suhtautuvan digipedagogiikkaan enimmäkseen myönteisesti ja käyttävän teknologiaa hyödyksi opetuksessaan vaihtelevissa määrin. Myös kriittisyyttä digioppimista ja -opettamista kohtaan ilmeni. Sähköisten oppimisalustojen ja sovellusten käyttöä opettajat perustelivat monipuolisesti ja tilannekohtaisesti niin oppimisen kuin arvioinninkin näkökulmasta. Esille nousivat kysymykset erityisesti ruutuaikaan, oppilaiden vaihteleviin ja osin heikkoihin digitaitoihin, itseohjautuvuuteen, koulujen vähäiseen laitteistokantaan ja opetussuunnitelman sisältöihin liittyen. Eniten opettajat käyttävät oppikirjasarjan digimateriaaleja sekä mm. Quizlet- ja Kahoot-sovelluksia. Lisäksi tuloksissa painottui tulevaisuuden työelämätaitojen merkitys suhteessa käytettyihin toimintatapoihin. Tulokset korreloituvat aiempiin tutkimuksiin siten, että tutkimushenkilöt mainitsivat samankaltaisia haasteita ja hyötyjä sekä pedagogiikkaan liittyviä ajatuksia kuin aiemmin tehtyjen tutkimusten ja selvitysten tekijät. Jatkossa tutkimuksen voisi toistaa vertailemalla eri oppiaineiden opettajien tapoja ja syitä hyödyntää uutta teknologiaa pedagogiikassaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Englannissa meillä on ainakin tehty puheita opettajalle lähettämällä ääniviesti WhatsAppissa." : gymnasieelevers tankar om digitalisering i svenskundervisning
Oksanen, Marjo (2018)Digitalisaatio on ajankohtainen puheenaihe kouluissa ja se nousee esille myös uusissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukioikäisten opiskelijoiden kokemuksia digitalisaatiosta ruotsinkielen ... -
Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter
Hursti, Minna (2011)Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ... -
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder
Mönkkönen, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.