dc.contributor.author | Korhonen, Tuukka | |
dc.date.accessioned | 2014-06-02T07:48:48Z | |
dc.date.available | 2014-06-02T07:48:48Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43594 | |
dc.description.abstract | Korhonen, Tuukka
Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin. Mobiilimarkkinoinnin
avulla yritetään kommunikoida asiakkaan kanssa mobiililaitteen välityksellä.
Tavoitteena on vastata asiakkaan tiedon tarpeisiin oikeaan aikaan ja
oikeassa paikassa. Kuluttajakäyttäytymiseen yritetään vaikuttaa mobiileilla
suosittelujärjestelmillä (Mobile Recommendation Agents, MRA). MRAteknologia
mahdollistaa interaktiivisen kommunikoinnin asiakkaan kanssa
ajasta tai paikasta riippumatta. Tutkielmassa käydään läpi keskeisiä kuluttajakeskeisen
tuotetietoja hyödyntävän mobiilimarkkinoinnin suunnittelun ja toteutukseen
liittyviä osia. Kuluttajan asenteet, luottamus, hyöty ja tyytyväisyys
ovat mobiilimarkkinoinnin omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin perustuu
myös alan ajankohtainen kuluttajakäyttäytymisen tutkimus. Kuluttajan asema
ostopäätöksiä ja valintoja tehtäessä on helpottunut entisestään, koska tietoa on
helppo hakea ja lukea riippumatta ajasta tai paikasta. Ostospäätöstä tehtäessä
tuotteeseen liittyvän informaation arvo kasvaa, kun saatavilla on käyttökelpoista
ja helposti hankittavaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Tuotekohtainen informaatio
sisältää ostopäätökseen merkittävästi vaikuttavia tekijöitä. Informaation
vaikutusta ostopäätökseen voidaan tehostaa sosiaalisen median, tuotearviointien,
tuotteen ominaisuuksien, suosittelujen, hintavertailun ja tarjouksien avulla.
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin, joilla voidaan vaikuttaa
kuluttajan valintaan. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | mobiiliekosysteemi | fi |
dc.subject.other | kuluttajakäyttäytyminen | fi |
dc.subject.other | mobiililaite | fi |
dc.subject.other | mobiilimarkkinointi | fi |
dc.subject.other | mobiilimainonta | fi |
dc.subject.other | tuotetieto | fi |
dc.subject.other | suosittelujärjestelmä | fi |
dc.title | Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi | fi |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406021889 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |