Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi
Korhonen, Tuukka
Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin. Mobiilimarkkinoinnin
avulla yritetään kommunikoida asiakkaan kanssa mobiililaitteen välityksellä.
Tavoitteena on vastata asiakkaan tiedon tarpeisiin oikeaan aikaan ja
oikeassa paikassa. Kuluttajakäyttäytymiseen yritetään vaikuttaa mobiileilla
suosittelujärjestelmillä (Mobile Recommendation Agents, MRA). MRAteknologia
mahdollistaa interaktiivisen kommunikoinnin asiakkaan kanssa
ajasta tai paikasta riippumatta. Tutkielmassa käydään läpi keskeisiä kuluttajakeskeisen
tuotetietoja hyödyntävän mobiilimarkkinoinnin suunnittelun ja toteutukseen
liittyviä osia. Kuluttajan asenteet, luottamus, hyöty ja tyytyväisyys
ovat mobiilimarkkinoinnin omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin perustuu
myös alan ajankohtainen kuluttajakäyttäytymisen tutkimus. Kuluttajan asema
ostopäätöksiä ja valintoja tehtäessä on helpottunut entisestään, koska tietoa on
helppo hakea ja lukea riippumatta ajasta tai paikasta. Ostospäätöstä tehtäessä
tuotteeseen liittyvän informaation arvo kasvaa, kun saatavilla on käyttökelpoista
ja helposti hankittavaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Tuotekohtainen informaatio
sisältää ostopäätökseen merkittävästi vaikuttavia tekijöitä. Informaation
vaikutusta ostopäätökseen voidaan tehostaa sosiaalisen median, tuotearviointien,
tuotteen ominaisuuksien, suosittelujen, hintavertailun ja tarjouksien avulla.
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin, joilla voidaan vaikuttaa
kuluttajan valintaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Isoviita, Riina (2014)Suosittelujärjestelmät ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa verkkokauppojen toteutuksessa ja markkinoinnissa. Suosittelujärjestelmiä tarkasteltaessa on käyttäjäperspektiivi noussut yhä tärkeämmäksi osaksi tutkimusta. ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden hyödyntäminen myynninedistämisessä
Rinne, Petriina (2015)Verkkokauppojen asema markkinoilla on kasvanut viime vuosien aikana ja se jatkaa kasvuaan jatkuvasti. On tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat myynnin lisäämiseen. Yksi tärkeimmistä myynninedistämisen keinoista ovat ... -
Personointi ja suosittelujärjestelmät elektronisessa liiketoiminnassa
Hjelt, Tuomas (2016)Verkkokaupoilla on erilaisia keinoja tehostaa liiketoimintaansa, ja ne poikkeavat vanhoista malleista ja mukautuvat koko ajan uusien teknologioiden myötä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka personointia ja ... -
Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
Perttula, Pauliina (2022)Mobiilimarkkinoinnin määrä on kasvanut huomattavasti kuluttajien ajankäytön siirtyessä yhä enemmän mobiiliin, ja sen on todettu olevan tehokas keino mainostaa. Mobiilimarkkinointi pitää sisällään maksetun mobiilimainonnan, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.