Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi
Korhonen, Tuukka
Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin. Mobiilimarkkinoinnin
avulla yritetään kommunikoida asiakkaan kanssa mobiililaitteen välityksellä.
Tavoitteena on vastata asiakkaan tiedon tarpeisiin oikeaan aikaan ja
oikeassa paikassa. Kuluttajakäyttäytymiseen yritetään vaikuttaa mobiileilla
suosittelujärjestelmillä (Mobile Recommendation Agents, MRA). MRAteknologia
mahdollistaa interaktiivisen kommunikoinnin asiakkaan kanssa
ajasta tai paikasta riippumatta. Tutkielmassa käydään läpi keskeisiä kuluttajakeskeisen
tuotetietoja hyödyntävän mobiilimarkkinoinnin suunnittelun ja toteutukseen
liittyviä osia. Kuluttajan asenteet, luottamus, hyöty ja tyytyväisyys
ovat mobiilimarkkinoinnin omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin perustuu
myös alan ajankohtainen kuluttajakäyttäytymisen tutkimus. Kuluttajan asema
ostopäätöksiä ja valintoja tehtäessä on helpottunut entisestään, koska tietoa on
helppo hakea ja lukea riippumatta ajasta tai paikasta. Ostospäätöstä tehtäessä
tuotteeseen liittyvän informaation arvo kasvaa, kun saatavilla on käyttökelpoista
ja helposti hankittavaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Tuotekohtainen informaatio
sisältää ostopäätökseen merkittävästi vaikuttavia tekijöitä. Informaation
vaikutusta ostopäätökseen voidaan tehostaa sosiaalisen median, tuotearviointien,
tuotteen ominaisuuksien, suosittelujen, hintavertailun ja tarjouksien avulla.
Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään
tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin, joilla voidaan vaikuttaa
kuluttajan valintaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ... -
Mobiililaitteiden hyödyntäminen vieraiden kielten opetuksessa
Silla, Arto (2012)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan mobiililaitteiden hyödyntämismahdollisuuksia vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitetään ensin mitä on mobiilioppiminen, ja mikä on sen suhde vieraiden kielten opetuksen ... -
Mobiilipohjaisen hälytysjärjestelmän hyödyntäminen viranomaisviestinnässä ja kriisinhallinnassa : interaktiivinen lähestyminen
Kauppinen, Olli (2012)Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää mobiilihätäviestintäjärjestelmä ja arvioida sen käyttöä viranomaisten ja kuntien viestinnän tukena. Järjestelmän tarkoitus on toimia tukena väestön tavoittamisessa sekä normaaleissa ... -
Energiatehokkaan mobiilisovellusohjelmoinnin välineitä
Puupponen, Veli-Mikko (2017)Älypuhelimista on tullut suosittuja ja ne ovat kehittyneet nopeasti, tarjoten jatkuvasti tehokkaampia suorittimia sekä nopeampia langattomia verkkotekniikoita. Laitteiston kehittyminen on luonut markkinat entistä ... -
Liikuntateknologian vaikutus liikuntamotivaatioon
Kurvinen, Kaarlo (2017)Tutkielmassa käsitellään liikuntateknologiaa, motivaatiota ja liikuntateknolo-gian vaikutusta liikuntamotivaatioon. Liikuntateknologian voidaan todeta ole-van suuressa merkityksessä teknologisoituneiden maiden urheilumarkkinoilla. ...