University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Personointi ja suosittelujärjestelmät elektronisessa liiketoiminnassa

Thumbnail
View/Open
565.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hjelt, Tuomas
Date
2016
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Verkkokaupoilla on erilaisia keinoja tehostaa liiketoimintaansa, ja ne poikkeavat vanhoista malleista ja mukautuvat koko ajan uusien teknologioiden myötä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka personointia ja suosittelujärjestelmiä käytetään hyödyksi elektronissa liiketoiminnassa. Personointiin liit-tyy oleellisesti se, että eri ihmisille pystytään tarjoamaan oikeanlaista sisältöä oikeaan aikaan. Tätä varten asiakkaista pyritään keräämään mahdollisimman monipuolista tietoa. Kerättyä tietoa käyttävät hyödyksi suosittelujärjestelmät, jotka omalta osaltaan hoitavat personointia. Tämän lisäksi niiden tehtävänä on yllä mainittu tiedon kerääminen ja prosessointi, asiakasprofiilien luominen ja erilaisia suodattimia käyttämällä pyrkiä esittämään asiakkaalle tätä kiinnostavia asioita. Tutkielma pohjautuu aiempaan kirjallisuuteen ja empiiriseen ai-neistoon, ja se on luonteeltaan laadullinen. Empiirisen aineiston kerääminen toteutettiin teemahaastattelulla ja tulosten tavoitteena on luoda kuva ihmisten suhtautumisesta suosittelujärjestelmiin ja niiden käytännön hyödyistä. Tuloksista käy ilmi, että suosittelujärjestelmät onnistuvat kohtuullisesti siinä, että niiden avulla verkkokaupat saavat lisämyyntiä. Luottamuksen lisääminen asiakkaan ja verkkokaupan välillä oli kuitenkin vähäistä, vaikka se on myynnin lisäksi yksi keskeisimmistä tavoitelluista hyödyistä. Yleinen suhtautuminen on kuitenkin myönteinen suosittelujärjestelmiä kohtaan, vaikka niiden käyttöaste onkin vielä kaukana siitä, mitä niillä voisi olla mahdollista saada aikaan. ...
 
E-commerce sites have different methods of making their business more profitable and in general they are distinct compared to old ways of doing business. In addition, these new ways are constantly improving alongside technology. The main objective of this thesis is to clarify how personalization and recommender systems are being used in boosting e-commerce. The main aspect of personalization is to provide personalized and relevant web content to a particular customer. In order to achieve this, customer data is being collected from everyone and this data is processed by recommender systems and therefore they also handle personalization. Moreover, their function is also to collect the data, create customer profiles accordingly and to display content to individual customers that they might find interesting using different kinds of filtering methods. This study is based on a literary review and an empirical inquiry, making it a qualitative one in design. The empirical data was gathered through theme-structured interviews and the main goal is to create an overview of how people react to recommender systems and whether they manage to bring any positive results to e-commerce sites. The results suggest that recommender systems do a decent job in increasing cross-sell. On the other hand, they didn’t manage to build loyalty between the e-commerce site and the customer as one would have hoped for, even though it is considered to be a great aspect of recommender systems. Still, the general consensus of recommender systems is positive even though their utilization isn’t nearly where it could be at the moment. ...
 
Keywords
personointi räätälöinti suosittelujärjestelmä elektroninen liiketoiminta suodattaminen suosittelujärjestelmät verkkoliiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605202639

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Bitcoin elektronisessa liiketoiminnassa : haasteet ja mahdollisuudet 

    Stenberg, Johannes (2016)
    Digitaalinen raha ja maksujärjestelmä Bitcoin on herättänyt paljon huomiota viime vuosina. Elektronisen liiketoiminnan toimijat ovat kuitenkin olleet hitaita hyväksymään Bitcoinin maksuvälineenä. Syynä tähän on sen ...
  • Liiketoimintamallit elektronisessa liiketoiminnassa 

    Ahola, Matti (2006)
    Tässä tutkielmassa käsitellään liiketoimintamallien merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin, mikä on liiketoimintamalli, millaisia liiketoimintamalleja elektronisessa ...
  • Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta 

    Kauppinen, Miia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ...
  • Sitoumuksenhallinta kuluttajille suunnatussa elektronisessa palvelukaupankäynnissä : edellytyksiä ja suosituksia kauppapaikan kehittäjälle 

    Kallio, Mikko (2001)
  • Jatkuvuussuunnittelu ja sen kehittäminen ICT-liiketoiminnassa : tapaustutkimus 

    Tuovila, Roope (2020)
    Jatkuvasti verkottuvassa maailmassa turvallisella tiedon käsittelyllä on yhä kasvavampi rooli yritysten liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Häiriötilanteisiin on varauduttava. Standardoidulla tietoturvallisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre