University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkokauppojen suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen

Thumbnail
View/Open
427.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Isoviita, Riina
Date
2014
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Suosittelujärjestelmät ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa verkkokauppojen toteutuksessa ja markkinoinnissa. Suosittelujärjestelmiä tarkasteltaessa on käyttäjäperspektiivi noussut yhä tärkeämmäksi osaksi tutkimusta. Tutkittaessa käyttäjän ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta, on käyttäjäkokemus noussut merkittäväksi käsitteeksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin verkkokauppojen suosittelujärjestelmiä sekä niiden positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Tutkielmassa löydettiin seitsemän käyttäjäkokemukseen vaikuttavaa tekijää, jotka on jaoteltu järjestelmän piirteisiin ja käyttäjän tuntemuksiin. Tutkimustuloksena todetaan, että käyttäjän kokonaiskäyttäjäkokemukseen vaikuttavat suositusten laatu, helppous ja opittavuus, kontrolli ja järjestelmän läpinäkyvyys, kustomointi ja käyttäjäprofiilit, käyttäjän asenteet ja uskomukset, ja luottamuksen tunne sekä yksityisyys.
 
Internet recommender systems have gained remarkable role when designing and marketing online stores. When evaluating recommender systems, the user perspective has become an important part of research process. The term user experience is commonly used in terms of describing the study and design processes of interaction between humans and systems. The objective of this literature review is to discuss internet recommender systems in light of their positive and negative effects on user experience. The findings in this research are seven factors that influence on user experience of recommender systems. The factors were divided into features of the system and effects on user. Factors that influence the overall user experience are the quality of recommendations, ease of use and learnability, control over the system and transparency, customization and user profiles, user’s beliefs and attitudes, and the feeling of trust, as well as the feeling of privacy.
 
Keywords
suosittelujärjestelmä käyttäjäkokemus vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412183547

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4194]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa 

    Kokko, Kasperi (2018)
    Tässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä ...
  • Avoimuus ja ongelmanratkaisutaidot sekä niiden vaikutukset käyttäjäkokemukseen ikäihmisillä ja lapsilla 

    Nyqvist, Maarit (2016)
    Tutkimus kartoittaa ikäihmisten teknologiankäyttötaitoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa asuvat yli 65-vuotiaat ikäihmiset. Verrokkiryhmänä ovat alle 13-vuotiaat lapset. Tutkimus on ...
  • Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen 

    Hietikko, Kim (2018)
    Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ...
  • Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen 

    Junkkarinen, Anni (2018)
    Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ...
  • Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät 

    Hannuksela, Emma-Stiina (2019)
    Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre