"Et kysyttäis myös kaikilta oppilailta mielipide ja silleen. Ettei aina aikuisten." : viidesluokkalaisten näkemyksiä viihtymistä edistävästä ja oppimiseen innostavasta koulusta
Useiden vuosikymmenien ajan suomalaisten peruskoulua käyvien lasten ja nuorten kouluviihtyvyys on todettu huonoksi. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet lisäksi merkkejä oppimisen ilon katoamisesta sekä oppimistulosten heikkenemisestä, minkä johdosta peruskoulun uudistumistarve on tuotu vahvasti esille.
Tämä tutkimus pyrki tuomaan ratkaisunäkökulmia kouluviihtyvyyden ongelmaan sekä peruskoulun kehittämistyöhön selvittämällä oppilaiden näkemyksiä siitä, millainen on viihtymistä edistävä ja oppimiseen innostava koulu. Oppilaiden näkemyksiä tutkimalla tarkoituksena oli nostaa esille niitä asioita, joita koulujen toiminnassa olisi hyvä huomioida tulevaisuudessa, jotta oppilaiden viihtyminen kouluissa sekä oppimisen ilo parantuisivat.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin kaksivaiheisesti oppilaiden tekemien kirjallisten ja kuvallisten tuotosten sekä haastattelujen avulla. Aineistonkeruussa tutkittavia ohjattiin fyysisten, pedagogisten, psyykkisten ja sosiaalisten näkökulmien huomiointiin. Tutkimukseen osallistui 13 viidesluokkalaista oppilasta eräästä eteläsuomalaisesta alakoulusta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti sisällönanalyysillä, jonka tuloksena aineistosta nostettiin esiin teemakokonaisuuksia viihtymistä edistävän ja oppimiseen innostavan koulun piirteistä.
Tämän tutkimuksen mukaan koulun rauhallinen sijainti lähellä kotia ja kooltaan keskikokoinen koulu tukevat oppilaiden koulussa viihtymistä. Opetuksessa oppilaita innostavat vaihtelevat opetusmenetelmät ja lukujärjestys, yhdessä oppiminen sekä heidän mielenkiinnon kohteidensa, kuten harrastusten, huomiointi. Nykyiset oppiaineet sinänsä voisivat oppilaiden mielestä pysyä ennallaan. Viihtymistä edistävässä koulussa keskeisiä ovat myös oppilaiden väliset hyvät suhteet, joiden muodostamiseen ja ylläpitämiseen pitää antaa tilaa. Opiskelu viihtymistä edistävässä ja oppimiseen innostavassa koulussa tuntuu vapaalta eikä asioita kielletä liikaa.
Kaiken kaikkiaan tuloksista on pääteltävissä, että suurin osa muutoksista viihtymisen ja oppimisen innostavuuden parantamiseksi on tehtävissä koulun arjessa ilman suurempia taloudellisia resursseja.
...
Muu nimeke
Viidesluokkalaisten näkemyksiä viihtymistä edistävästä ja oppimiseen innostavasta koulustaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Leinonen, Emilia (2017)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen ... -
Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
Ruostetsaari, Satu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. T ... -
Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
Liski, Riina (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eteläsuomalaisen lukion fyysisen aktiivisuuden määrää terveyttä edistävästä näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varsinaisen koulutyön ulkopuolella tapahtuvaa vapaa-ajan fyysistä ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
Pysäkki lapsen sosiaalis-kognitiivisen kehityksen tukijana
Mäki, Jaana; Vastamäki, Jutta (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.