University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta

Icon
743.2 Kb

Authors
Liski, Riina
Date
2013
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eteläsuomalaisen lukion fyysisen aktiivisuuden määrää terveyttä edistävästä näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varsinaisen koulutyön ulkopuolella tapahtuvaa vapaa-ajan fyysistä aktiivisuutta. Tarkempana tutkimuksen kohteina oli kevyesti toteutettava arki-, hyöty-, ja koulumatkaliikunta sekä rasittavampi kestävyys-, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan käytetty aika ja useus. Tutkimuksessa selvitetään onko eri liikuntamuotojen harrastamisen välillä eroa iän tai sukupuolen mukaan. Tuloksissa selvitetään kuinka suuri osa nuorista harrastaa terveyden kannalta riittävästi liikuntaa. Lisäksi pyritään selvittämään niitä motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat oppilaan säännöllisen liikunnan harrastamiseen. Tutkimuksen kohteina olivat yhden helsinkiläisen lukion oppilaat (n=170). Fyysistä aktiivisuutta kysyttiin retrospektiivisin menetelmin, ”palauttamalla mieleen normaalia aktiivisuutta kuvaava viikko”. Tutkimuksessa huomioitiin fyysisen aktiivisuuden teho, intensiteetti ja siihen kulutettu aika. Mittari oli rakennettu liikuntapiirakan pohjalle. Opiskelijat vastasivat siihen varattuun tilaan kestävyysliikuntaan, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan sekä arki-, hyöty- ja työmatkaliikuntaan käyttämänsä ajan ja useuden yhteensä tunteina ja minuutteina viikossa. Eri osa-alueiden vieressä oli esimerkkejä liikuntalajeista, jotka kuuluivat tiettyä osa-aluetta kuvaaviin harjoitusmuotoihin. Lisäksi liikuntamotivaatiota tutkittiin kirjallisten avovastauksien avulla. Tyttöjen ja poikien tuloksia vertailtiin ristiintaulukoinnin, X2 -testin ja Pearsonin tulomomentti -kertoimen avulla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa käytettiin t-testiä tutkimaan sukupuolten välisiä eroja liikuntamuotojen harrastamisessa. Korrelaatioiden avulla tutkittiin eri liikuntamuotojen harrastamisen yhteyttä toisiinsa. Kirjallinen aineisto teemoitettiin, tyypiteltiin, eriteltiin sekä analysoitiin määrällisen tekstianalyysin avulla. Tutkimuksen tärkein löydös oli, että terveyttä edistävän liikunnan kestävyys-, lihaskunto- ja arkiliikunnan suosituksen täyttäviä nuoria oli vain 8 % (n=13) koko tutkimusjoukosta (n=170). Heistä tyttöjä ja poikia oli saman verran. Tutkimustuloksissa ilmeni myös, että vain kolmannes lukiolaisista (27 %) ei liiku lainkaan kestävyysliikuntaa vapaa-ajallaan. Tutkimuksen mukaan tytöistä 31 % oli passiivisia kun pojista passiivisia oli 18 % kestävyysliikunnan harrastajia. Myös lihaskunto- ja liikehallintaliikunnan suosituksen täyttäneitä opiskelijoita oli vain noin 38 %, joka on 3 kertaa viikossa. Arki-, hyöty-, ja koulumatkallaan aktiivisia opiskelijoita oli 40 % neljästä seitsemään tuntiin ja useampana päivänä viikossa. Yllättävän moni oli (11 %) hyvin passiivinen myös arkiliikunnan määrässä, eikä liikkunut viikossa tuntia enempää kevyttä arkiliikuntaa. Tyttöjen ja poikien välillä oli hieman eroja fyysisen aktiivisuuden harrastamisessa, mutta erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Yleisin liikuntamotivaatiota selittävä syy oli itsestään, kunnostaan ja terveydestään huolehtiminen sekä ulkonäölliset motiivit. Fyysisesti passiivisilla yleisin syy liikkumattomuuteen oli opiskelukiireet, -paineet sekä –stressi. Eräs yleinen syy oli itselle sopivan liikuntalajin puuttuminen. Tulosten perusteella olisi ensisijaisen tärkeää saada ohjausta ja tukea liikkumiseen sekä lisätä mahdollisuuksia eri lajikokeiluihin, sillä halua liikkumiseen saattaisi olla, kunhan oma liikuntamuoto löytyisi. ...
Keywords
lukioikäiset nuoret fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävä liikunta motivaatio lukiolaiset terveysliikunta liikunta terveyden edistäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308142154

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yläkoululaisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävän liikunnan näkökulmasta 

    Erhola, Meri (2008)
  • Myytti terveyttä edistävästä urheiluseurasta? : urheiluseuran jäsenyyden ja liikunta-aktiivisuuden yhteys 15-vuotiaiden koululaisten ruokatottumuksiin, tupakointiin ja alkoholin käyttöön vuosina 1986-1998 

    Ranta, Henna-Riikka; Vuori, Mika (2001)
  • Paimion yläkoulun oppilaiden terveyttä edistävän liikunnan suositusten toteuttaminen ja liikuntatietämys 

    Hellström, Camilla; Johansson, Niina (2005)
  • A whole school, systems-based approach to health enhancing physical activity (WSA HEPA)- challenges and lessons learnt from an ERASMUS+ Collaborative Partnership project 

    Crone, Diane; Sellars, Paul; Barkoukis, Vasillis; Jaakkola, Timo; Huhtiniemi, Miko (Oxford University Press (OUP), 2023)
    Purpose Health-enhancing physical activity (HEPA) is an ongoing concern for all countries and in particular for young people, who are the future adults in our society. Global physical inactivity levels remain static ...
  • Henkilökohtaisen liikuntaneuvonnan merkitys lukiolaispoikien liikuntakäyttäytymiseen ja liikuntamotivaatioon 

    Manner, Teemu; Parvi, Jussi (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre