dc.contributor.author | Ilonen, Liisa | |
dc.contributor.author | Kangas, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2014-05-21T16:10:05Z | |
dc.date.available | 2014-05-21T16:10:05Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436077 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43480 | |
dc.description.abstract | Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 68 s. ja 3 liitettä.
Kymppi-kartoitus on materiaali, jota voidaan käyttää kymmenjärjestelmän osaamisen kartoittamiseen perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kymppi-kartoituksen avulla kymmenjärjestelmän hallintaa peruskoulun viidennellä luokalla. Kohdejoukkona oli erään pirkanmaalaisen koulun 79 viidennen luokan oppilasta, jotka tekivät kartoituksen huhtikuussa 2013. Tutkimusmenetelmänä käytimme mixed methods –menetelmää, jossa yhdistyy määrällinen ja laadullinen tutkimus. Määrällisenä tutkimusaineistona olivat kartoituksen tulokset, jotka taulukoitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Laadullisena aineistona oli kahden opettajan haastattelut Kymppi-kartoituksen käyttöön liittyen. Haastattelut analysoimme sisällönanalyysin avulla.
Varhaiset matemaattiset taidot ovat laskutaidon perusta. Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen pohjautuu lukujonotaitoihin ja luvun paikka-arvon käsitteen sisäistämiseen. Erilaisten laskustrategioiden kehittyminen edellyttää kymmenjärjestelmän hallintaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden lukujonotaidot ovat edellytys laskutehtävien osaamiselle. Tutkimustulos vahvistaa matematiikan hierakkisen rakenteen, jossa uudet taidot pohjautuvat aina aikaisempaan osaamiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin pistemäärien eroja tyttöjen ja poikien välillä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut. Haastatellut opettajat kokivat Kymppi-kartoituksen hyödyllisenä työvälineenä oppilaan taitojen selvittämisessä. Opettaja voi sen avulla suunnitella opetusta oppilaan taitoja vastaavaksi. Opettajat ovat huomanneet oppilaiden osaamisen edistymisen, kun opetuksessa on keskitytty puutteellisten taitojen korjaamiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiset matemaattiset taidot | |
dc.subject.other | Kymppi-kartoitus | |
dc.subject.other | kymmenjärjestelmä | |
dc.subject.other | matematiikan oppiminen | |
dc.title | Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405211782 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-05-21T16:10:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | kymmenjärjestelmä | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |