University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ilonen, Liisa |
Kangas, Päivi
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 68 s. ja 3 liitettä. Kymppi-kartoitus on materiaali, jota voidaan käyttää kymmenjärjestelmän osaamisen kartoittamiseen perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kymppi-kartoituksen avulla kymmenjärjestelmän hallintaa peruskoulun viidennellä luokalla. Kohdejoukkona oli erään pirkanmaalaisen koulun 79 viidennen luokan oppilasta, jotka tekivät kartoituksen huhtikuussa 2013. Tutkimusmenetelmänä käytimme mixed methods –menetelmää, jossa yhdistyy määrällinen ja laadullinen tutkimus. Määrällisenä tutkimusaineistona olivat kartoituksen tulokset, jotka taulukoitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Laadullisena aineistona oli kahden opettajan haastattelut Kymppi-kartoituksen käyttöön liittyen. Haastattelut analysoimme sisällönanalyysin avulla. Varhaiset matemaattiset taidot ovat laskutaidon perusta. Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen pohjautuu lukujonotaitoihin ja luvun paikka-arvon käsitteen sisäistämiseen. Erilaisten laskustrategioiden kehittyminen edellyttää kymmenjärjestelmän hallintaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden lukujonotaidot ovat edellytys laskutehtävien osaamiselle. Tutkimustulos vahvistaa matematiikan hierakkisen rakenteen, jossa uudet taidot pohjautuvat aina aikaisempaan osaamiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin pistemäärien eroja tyttöjen ja poikien välillä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut. Haastatellut opettajat kokivat Kymppi-kartoituksen hyödyllisenä työvälineenä oppilaan taitojen selvittämisessä. Opettaja voi sen avulla suunnitella opetusta oppilaan taitoja vastaavaksi. Opettajat ovat huomanneet oppilaiden osaamisen edistymisen, kun opetuksessa on keskitytty puutteellisten taitojen korjaamiseen. ...
Keywords
varhaiset matemaattiset taidot Kymppi-kartoitus kymmenjärjestelmä matematiikan oppiminen matematiikka oppiminen matemaattiset taidot alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405211782

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ylöspäin eriyttäminen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla 

    Kosonen, Jenni (2022)
    Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaisia ratkaisuja ...
  • Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla 

    Laakso, Sami (2019)
    Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto ...
  • Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä 

    Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)
    Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla 

    Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)
    Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre