University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla

Thumbnail
View/Open
885.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laakso, Sami
Date
2019
Discipline
KasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 yhteensä 77 kolmannen luokan aloittaneelta oppilaalta. Teoreettisessa viitekehyksessätarkastellaan aluksi matematiikan oppimista vuorovaikutuksen, kognitiivisten tekijöiden, motivaation ja oppimisvaikeuksien näkokulmista. Seuraavaksi tarkastellaan keskeisiä matemaattisia taitoalueita, kymmenjärjestelmän oppimiseen liittyviä matemaattisia valmiuksia sekä kymmenjärrjestelmän opettamiseen liittyviä pedagogisia lähtokohtia. Lopuksi luodaan katsaus kymmenjärjestelmän hallintaa koskevaan aiempaan tutkimustietoon sekä kansainvälisten osaamiskartoitusten antamaan kuvaan suomalaislasten kymmenjärjestelmän hallinnasta. Tutkimusaineisto kerättiin Kymppikartoitus 1-mittaria sekä Junnauskoe 0−20 A-mittareita käyttäen syksyllä 2018. Tutkimusaineisto koostuu 77 kolmasluokkalaisen kirjallisista vastauksista. Aineisto käsiteltiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kymmenesosa oppilasta hallitsi kymmenjärjestelmän lähes tai täysin virheettomästi. Noin viidesosalla oppilaista oli kymmenjärjestelmän hallinnassa puutteita, jotka liittyivät useimmiten kymmenlukuylityksiin, lukupaikkakäsitteen ymmärtämiseen ja lukujonotaitoihin. Suurella osalla oppilaista oli vakavia puutteita mittayksiköiden muunnosten ratkaisutaidoissa. Tulosten perusteella saadaankin vahvistusta siihen, että kymmenjärjestelmän hallinnan yksilölliset osaamiserot ovat selkeästi tunnistettavissa jo kolmannen luokan alussa. ...
Keywords
varhaiset matemaattiset taidot matematiikan oppiminen lasten kymmenjarjestelmän hallinta alakoulu kymmenjärjestelmä matematiikka matemaattiset taidot matemaattinen ajattelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082480

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? 

    Ilonen, Liisa; Kangas, Päivi (2014)
    Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 68 s. ja 3 liitettä. Ky ...
  • Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta 

    Helanto, Hanna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ...
  • Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää” 

    Nuutinen, Saana (2019)
    Tämän tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenjärjestelmän hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sekä kuvata ...
  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla 

    Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)
    Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre